REKLAMA
Kolej Mosty Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

Linia otwocka: Umowa na rozbudowę do czterech torów podpisana

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na rozbudowę linii otwockiej Warszawa Wawer – Otwock. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe tory, osiem zmodernizowanych przystanków, cztery skrzyżowania bezkolizyjne i 20 tuneli dla pieszych. Projekt o wartości ok. 1,4 mld zł netto dofinansowany jest z programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.

Przystanek Warszawa Anin - rozbudowa linii otwockiej – cztery tory i nowe przystanki
Zdjęcie: A. Lewandowski, P. Mieszkowski, www.plk-sa.pl
Spis treści

Modernizacja linii otwockiej – ostatni etap trasy Warszawa – Lublin

Podpisana umowa dotyczy modernizacji i rozbudowy ostatniego odcinka linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Lublin, czyli fragmentu Warszawa Wawer – Otwock. Wykonawcą inwestycji jest firma Trakcja S.A. Roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w 2025 roku. Na początku powstaną perony tymczasowe, przejazdy, rozjazdy w Międzylesiu oraz tory objazdowe (tzw. by-passy), które umożliwią utrzymanie ruchu w trakcie prac.

Dwa nowe tory i większa przepustowość linii otwockiej

Rozbudowa linii otwockiej zakłada budowę dwóch dodatkowych torów, co pozwoli na rozdzielenie ruchu pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Dzięki temu zwiększy się przepustowość trasy, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem. Efektem inwestycji będą szybsze, punktualniejsze i bardziej przewidywalne podróże.

Nowoczesne przystanki i poprawa dostępności

W ramach projektu przebudowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz infrastruktura dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zakres prac uzgodniono z konserwatorem zabytków – m.in. w Falenicy zachowany zostanie historyczny charakter wiat peronowych.

Więcej bezpieczeństwa i bezkolizyjna komunikacja

Inwestycja obejmuje także budowę 20 przejść pod torami i przebudowę istniejącego przejścia na stacji Warszawa Falenica. Zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowo-drogowe, w miejscu których powstaną bezkolizyjne obiekty: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki) oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera). Wcześniej wykonano już prace przygotowawcze, w tym rozbiórki kolidujących budynków i przebudowę kanalizacji sanitarnej między Aninem a Międzylesiem.

Mosty, ekrany akustyczne i termin zakończenia prac

W ramach inwestycji przewidziano remont istniejących mostów na rzece Świder oraz budowę dwóch nowych obiektów pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się zielone ekrany akustyczne. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na rok 2028.

Szybsze połączenie Warszawy z Lublinem

Modernizacja linii otwockiej jest ostatnim etapem inwestycji na trasie Warszawa Wschodnia – Lublin. Po zakończeniu wszystkich prac czas przejazdu między stolicą a Lublinem skróci się do ok. 90 minut (obecnie 1 godz. 46 min). Wcześniejsze etapy obejmowały m.in. budowę drugiego toru między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowę odcinka Pilawa – Lublin, w tym powstanie nowego przystanku Lublin Zachodni.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.