Modernizacja linii otwockiej – ostatni etap trasy Warszawa – Lublin
Podpisana umowa dotyczy modernizacji i rozbudowy ostatniego odcinka linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Lublin, czyli fragmentu Warszawa Wawer – Otwock. Wykonawcą inwestycji jest firma Trakcja S.A. Roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w 2025 roku. Na początku powstaną perony tymczasowe, przejazdy, rozjazdy w Międzylesiu oraz tory objazdowe (tzw. by-passy), które umożliwią utrzymanie ruchu w trakcie prac.
Dwa nowe tory i większa przepustowość linii otwockiej
Rozbudowa linii otwockiej zakłada budowę dwóch dodatkowych torów, co pozwoli na rozdzielenie ruchu pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Dzięki temu zwiększy się przepustowość trasy, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem. Efektem inwestycji będą szybsze, punktualniejsze i bardziej przewidywalne podróże.
Nowoczesne przystanki i poprawa dostępności
W ramach projektu przebudowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz infrastruktura dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zakres prac uzgodniono z konserwatorem zabytków – m.in. w Falenicy zachowany zostanie historyczny charakter wiat peronowych.
Więcej bezpieczeństwa i bezkolizyjna komunikacja
Inwestycja obejmuje także budowę 20 przejść pod torami i przebudowę istniejącego przejścia na stacji Warszawa Falenica. Zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowo-drogowe, w miejscu których powstaną bezkolizyjne obiekty: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki) oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera). Wcześniej wykonano już prace przygotowawcze, w tym rozbiórki kolidujących budynków i przebudowę kanalizacji sanitarnej między Aninem a Międzylesiem.
Mosty, ekrany akustyczne i termin zakończenia prac
W ramach inwestycji przewidziano remont istniejących mostów na rzece Świder oraz budowę dwóch nowych obiektów pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się zielone ekrany akustyczne. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na rok 2028.
Szybsze połączenie Warszawy z Lublinem
Modernizacja linii otwockiej jest ostatnim etapem inwestycji na trasie Warszawa Wschodnia – Lublin. Po zakończeniu wszystkich prac czas przejazdu między stolicą a Lublinem skróci się do ok. 90 minut (obecnie 1 godz. 46 min). Wcześniejsze etapy obejmowały m.in. budowę drugiego toru między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowę odcinka Pilawa – Lublin, w tym powstanie nowego przystanku Lublin Zachodni.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
