![Zdjęcie: Krystian Nowek, PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Grudzień/13.12/_resampled/ResizedImage600400-Wroclaw-Zgorzelec.png)
Na 27-kilometrowym zelektryfikowanym odcinku zamontowano 920 słupów oraz 54 bramki trakcyjne. Aby zapewnić zasilanie, zmodernizowano podstację trakcyjną w Węglińcu oraz zbudowano dwie nowe w Pieńsku i Zgorzelcu. Podstacje trakcyjne stanowią kluczowy element kolejowej infrastruktury energetycznej. To w nich, doprowadzony z głównych punktów zasilania prąd o średnim napięciu 20 kV przetwarzany jest w prąd stały o napięciu 3 kV, którym zasilana jest sieć trakcyjna, a następnie pojazdy. Podstacje trakcyjne zasilają również tzw. linie potrzeb nietrakcyjnych wzdłuż szlaku kolejowego, dostarczając prąd m.in. do urządzeń sterowania ruchem kolejowym, systemów ogrzewania rozjazdów, czy oświetlenia znajdującego się na stacjach i przystankach.
![Zdjęcie: Krystian Nowek, PKP PLK](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Grudzień/13.12/_resampled/ResizedImage330247-ZgorzelecMiasto.png)
Inwestycja, o wartości 70 mln zł netto, współfinansowana z instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”, została zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przez zelektryfikowany odcinek codziennie pojedzie 8 bezpośrednich pociągów w relacji Wrocław – Zgorzelec. Najkrótszą podróż oferuje Sprinter Kaczawa 1 h 38 min.
Tekst: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcia: Krystian Nowek, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.