REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Maszyny PUN zmieniają oblicze kolei lokalnej

Na linii kolejowej nr 137 (LK137) oraz trasie Tomaszów Mazowiecki – Radzice (LK22) trwają intensywne prace torowe z wykorzystaniem maszyn PUN. Nowoczesna technologia potokowej wymiany nawierzchni przyspiesza modernizację i poprawia komfort podróży.

Maszyny PUN na Magistrali Podsudeckiej – potokowa wymiana nawierzchni torowej
Maszyna PUN na linii kolejowej nr 137, fot. Piotr Gwiazda, www.plk-sa.pl
Spis treści

Modernizacja kolei z wykorzystaniem maszyn PUN

Polskie Linie Kolejowe intensyfikują prace modernizacyjne na wybranych trasach kolejowych, stosując maszyny PUN do potokowej wymiany nawierzchni. Inwestycje obejmują m.in. Magistralę Podsudecką oraz linię Tomaszów Mazowiecki – Radzice. Dzięki tej technologii możliwe jest szybkie i precyzyjne prowadzenie robót, które skutkują podniesieniem parametrów eksploatacyjnych linii, skróceniem czasu przejazdu i zwiększeniem komfortu podróżnych.

Magistrala Podsudecka – podnoszenie standardu infrastruktury

Na linii kolejowej nr 137, na odcinku Jaworzyna Śląska – Legnica, od połowy czerwca trwają prace modernizacyjne z użyciem maszyn PUN. Roboty prowadzone są na ponad 50 km trasy, a między Przybyłowicami i Legnicą w ciągu dwóch tygodni zmodernizowano 11 km toru. Maszyna PUN wymieniła starą nawierzchnię – szyny i podkłady – a następnie zastosowano oczyszczarkę do usunięcia zanieczyszczeń z tłucznia, co umożliwiło przywrócenie właściwego odwodnienia i geometrii toru.

We wrześniu PUN powróci na Podsudecką, by kontynuować prace na odcinku Jawor – Rogoźnica, uprzednio przystosowanym do tego typu robót przez kolejowy kombajn AHM. Modernizacja obejmuje również dziesięć obiektów inżynieryjnych. Efektem prac będzie zwiększenie prędkości do 120 km/h na wybranych fragmentach trasy. Inwestycję o wartości 30 mln zł realizuje spółka DOLKOM z Grupy PKP PLK.

Prace torowe z użyciem PUN na trasie Tomaszów Mazowiecki – Radzice, plk
Prace na linii kolejowej nr 22, fot. A. Lewandowski, www.plk-sa.pl

Tomaszów Mazowiecki – Radzice: nowoczesna technologia na torach

Na linii kolejowej nr 22 zaplanowano wymianę nawierzchni torowej na pięciu fragmentach trasy Tomaszów Mazowiecki – Radzice. Maszyna PUN zostanie użyta do modernizacji trzech odcinków między Tomaszowem a Dębą Opoczyńską, rozjazdu w stacji Dęba Opoczyńska oraz fragmentu szlaku do Radzic. Łącznie zmodernizowanych zostanie ponad 5 km toru.

Prace realizowane będą z użyciem materiałów staroużytecznych – zregenerowanych szyn oraz podkładów pochodzących z modernizacji innych linii. Wymienione odcinki zostaną wykonane w technologii torów bezstykowych, co dodatkowo wpłynie na komfort jazdy i ograniczy hałas. Po zakończeniu robót prędkość maksymalna na jednotorowej linii zostanie ujednolicona do 120 km/h.

Zautomatyzowana wymiana torów – efektywność i bezpieczeństwo

Maszyny PUN to nowoczesne rozwiązanie, które umożliwia potokową wymianę torów z dużą precyzją i w krótkim czasie – nawet do 1 km toru podczas jednej, ośmiogodzinnej zmiany. Zautomatyzowany proces wymiany szyn i podkładów, a także oczyszczania tłucznia i stabilizacji toru, znacząco skraca czas realizacji inwestycji i ogranicza utrudnienia w ruchu kolejowym.

Technologia PUN wpływa korzystnie nie tylko na tempo prac, ale również na poprawę bezpieczeństwa, ograniczenie hałasu oraz zwiększenie trwałości nawierzchni torowej. Dzięki tym działaniom modernizowane odcinki stają się bardziej funkcjonalne zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.