– Budujemy nowy miks energetyczny. Tworzymy dobre prawo, wspieramy prosumentów, usuwamy bariery dla rozwoju OZE – podkreśliła szefowa MKiŚ Paulina Hennig-Kloska.
– Nowelizacja ustawy o OZE wprowadza zmiany w systemie rozliczeń net-billing. Dzięki nim prosumenci będą mogli indywidualnie wybrać, w jakim systemie rozliczyć produkowaną przez siebie energię elektryczną – wyjaśniła.
– Dotrzymujemy słowa i realizujemy nasze zobowiązania. Nowy miks energetyczny będzie gwarantował tani prąd, czyste powietrze i dobrą jakość środowiska. Przez naszych poprzedników straciliśmy dużo czasu, ale staramy się go nadrobić. My stawiamy na OZE i atom. Wspieramy prosumentów i te gospodarstwa, które podejmują wysiłek zmian – zaznaczył wiceminister Miłosz Motyka.
Wprowadzenie korzystnych rozwiązania dla prosumentów – zmiany w systemie rozliczeń net-billing
- Fotowoltaika jest obecnie najszybciej rozwijającą się technologią OZE w Polsce, głównie za sprawą mikroinstalacji prosumenckich, który dzisiaj jest blisko 1,44 mln. Moc zainstalowana w mikroinstalacjach prosumenckich w Polsce to 11 267,03 MW, a moc zainstalowana w fotowoltaice w Polsce to 18 095,6 MW. 99,97% mikroinstalacji prosumenckich w Polsce to instalacje PV. Moc wszystkich mikroinstalacji prosumenckich stanowi ponad 16,6% wszystkich mocy w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym.
- Nowelizacja ustawy o OZE z propozycją zmian dot. rozliczeń prosumentów przyczyni się do dalszego dynamicznego i zrównoważonego rozwoju OZE.
- Zwiększamy opłacalność inwestycji w mikroinstalacje prosumenckie i tworzymy zachętę do upowszechnienia technologii magazynowania energii.
- Umożliwiamy wybór prosumentom rozliczającym się w systemie net-biling – to odpowiedź MKiŚ na opinie i wnioski adresowane w tym zakresie.
- Dzięki zmianom w systemie rozliczeń net-billing tworzymy impuls do rozwoju magazynowania energii i akumulowania nadwyżek energii generowanej w godzinach o największym nasłonecznieniu i jej wykorzystania w godzinach zwiększonego zapotrzebowania. Przełoży się to na zmniejszenie konieczności zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy, a tym samym na obniżenie rachunków za prąd.
Co wprowadza nowelizacja ustawy o OZE?
- Możliwość wyboru przez istniejących prosumentów sposobu rozliczeń (miesięczne, godzinowe).
- Możliwość zwiększenia wartości zwrotu z 20% do 30% z niewykorzystanych przez prosumenta środków za wprowadzoną do sieci energię.
- Zwiększenie wartości depozytu prosumenckiego dotyczącego danego miesiąca kalendarzowego współczynnik korekcyjny 1,23.
Dla kogo jest to zmiana?
- Zmiana jest kierowana do obecnych i przyszłych prosumentów rozliczających się w systemie net-billing.
MKiŚ zmienia przepisy ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych
Nowelizacja ma na celu zwiększenie wykorzystania energii wiatrowej poprzez liberalizację zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych na lądzie. Dzięki zmianom przepisów zapewnione zostanie:
- obniżenie rachunków za energię;
- wzrost konkurencyjność gospodarki i możliwość pozyskania nowych inwestycji, a tym samym powstaną nowe miejsca pracy;
- wzmocnienie bezpieczeństwa i suwerenności energetycznej Polski;
- ograniczenie barier w rozwoju lądowej energetyki wiatrowej w Polsce;
- zwiększenie roli opinii społecznej przy realizacji inwestycji w lądowe farmy wiatrowe;
- wzrost przychów dla budżetów gmin z podatków od nieruchomości.
– Projekt ustawy odblokowującej lądową energetykę wiatrową uzyskał już wpis do wykazu prac Rządu. Przed nami konsultacje i uzgodnienia międzyresortowe. Wprowadzamy zasadę odległości 500 m od farm wiatrowych do zabudowań, która stanowi konsensus – powiedział wiceminister Miłosz Motyka.
Jakie zmiany MKiŚ wprowadza w nowelizacji ustawy wiatrakowej?
- Zniesienie generalnej zasady 10H – odległość między wiatrakami a zabudową mieszkaniową ustalona na poziomie 500 m.
- Modyfikacja zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych od parków narodowych i niektórych obszarów Natura 2000 – minimalna odległość 1500 m.
- Uregulowanie możliwości zlokalizowania elektrowni wiatrowej na podstawie szczególnego rodzaju MPZP, jakim jest Zintegrowany Plan Inwestycyjny.
- Usprawnienie procedur konsultacyjnych planów miejscowych.
Dlaczego zdecydowano się na nowelizację przepisów dot. wiatraków?
- Energetyka wiatrowa jest najtańszym sposobem transformacji energetycznej Polski.
- Polska ma olbrzymi, ciągle niezagospodarowany potencjał rozwoju energetyki wiatrowej.
- Energetyka wiatrowa jest technologią dojrzałą, a przez to bezpieczną.
- Polska ma relatywnie duży udział w ramach łańcuchów dostaw komponentów i usług w ramach energetyki wiatrowej.
- Polepszenie warunków do inwestowania w energetykę wiatrową umożliwi realizację ambicji w zakresie wzrostu udziału OZE w elektroenergetyce do ok. 50% w 2030 r.
Zwiększenie inwestycji w inteligentne sieci elektroenergetyczne
- Minister Klimatu i Środowiska podpisała trzy kolejne umowy na dofinansowanie rozwoju inteligentnych sieci elektroenergetycznych z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Całkowita wartość tych inwestycji to ponad 221,5 mln zł, z czego ponad 134 mln zł to Fundusze Unijne.
- Wsparcie zostanie przeznaczone na rozbudowę i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej PGE Dystrybucja na terenie oddziałów: Białystok, Zamość i Rzeszów.
- Łącznie już sześć projektów o strategicznym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej otrzymało wsparcie z działania 2.1 Dystrybucja energii. Łączna kwota ich dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 wynosi ponad 279,2 mln zł, przy całkowitej wartości projektów prawie 444 mln zł.
- Sprawniejsza infrastruktura energetyczna pozytywnie wpłynie na rozwój społeczny i ekonomiczny danego regionu, podniesie jego atrakcyjność inwestycyjną, a także przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego poprzez możliwości rozwoju OZE.