Dworzec Otwock – połączenie historii i nowoczesności
Zabytkowy obiekt z 1910 roku, zaprojektowany przez Jana Fijałkowskiego, wpisany do rejestru zabytków, przechodzi gruntowną modernizację. Część prac będzie miała charakter odtworzeniowy, przywracając historyczny wygląd budynku, jednocześnie wprowadzając nowoczesne rozwiązania techniczne. Dworzec obsługuje liczne połączenia Kolei Mazowieckich, Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PKP Intercity, w tym do Lublina, Rzeszowa, Poznania i Bydgoszczy.
Zakres prac modernizacyjnych
Na początku wykonawca wygrodzi teren inwestycji i uruchomi dworzec tymczasowy z kasą biletową i toaletą dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach prac przewidziano wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, remont dachu, odtworzenie elewacji oraz odnowienie wnętrz. Elewacja będzie utrzymana w jasnym beżu, z zielonoszarą stolarką okienną, a ostateczna kolorystyka zostanie uzgodniona z konserwatorem zabytków. Na wieży ponownie pojawi się zegar, a wiata od strony peronów zostanie odnowiona z zachowaniem historycznego charakteru.
Funkcjonalne wnętrza i nowa przestrzeń dworcowa
Wnętrze budynku zyska przestronny hol z ławkami, kasy biletowe z zapleczem, elektroniczne tablice informacyjne, toalety oraz pomieszczenia do wynajęcia. Przewidziano również miejsce, które może zostać zagospodarowane np. na czytelnię.
Przed dworcem powstanie nowy układ komunikacyjny: parking dla samochodów osobowych, miejsca typu kiss&ride, stanowiska dla osób z niepełnosprawnościami i taksówek, a także wiata rowerowa i śmietnikowa. Całość zostanie uzupełniona nasadzeniami drzew i krzewów.
Dostępność i bezpieczeństwo
Dworzec zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, rodziców z dziećmi i pasażerów z dużym bagażem. Wprowadzone zostaną ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe oraz likwidacja barier architektonicznych. Obiekt i jego otoczenie zostaną wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring.
Harmonogram i finansowanie inwestycji
Umowę na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” podpisano w 2023 roku. Wykonawcą jest firma SKB LDR. Inwestycja o wartości ok. 22 mln zł brutto finansowana jest w całości ze środków własnych PKP. Zakończenie prac planowane jest na początek 2027 roku, przy czym ostateczny termin oddania dworca do użytku będzie zależny od przebiegu prac budowlanych, rozruchów instalacji oraz odbiorów technicznych.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
