REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Modernizacja linii kolejowej Łuków – Radom

Nowe perony, przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe oraz modernizacja torów zwiększają komfort podróży i bezpieczeństwo na linii kolejowej nr 26 łączącej Łuków z Radomiem. Inwestycje o łącznej wartości ponad 90 mln zł netto realizowane są przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Modernizacja linii kolejowej Łuków – Radom – perony w Hordzieżce
Zdjęcie: P. Mieszkowski, A. Lewandowski, www.plk-sa.pl
Spis treści

Modernizacja odcinka Łuków – Dęblin

Na 25-kilometrowym odcinku między Łukowem Łapiguz a Dęblinem wymieniono tor, co pozwoliło od września na zwiększenie prędkości pociągów towarowych z 80 do 100 km/h. Równolegle prowadzone są prace poprawiające bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych – przebudowano nawierzchnię torową i drogową na 10 przejazdach, a w Borowinie i Hordzieżce montowana jest sygnalizacja świetlna.

Do końca września zakończą się prace na peronach w Borowinie i Hordzieżce. Nowe, 150-metrowe obiekty umożliwią obsługę dłuższych składów, a podwyższona konstrukcja ułatwi pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Perony zostaną wyposażone w wiaty, tablice i gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie LED. Wykonawcą robót jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Zakończenie zasadniczych prac na tym odcinku planowane jest w I kwartale 2026 r., a koszt inwestycji wynosi 67 mln zł netto (ze środków KPO).

Modernizacja odcinka Dęblin – Radom

Na odcinku o długości 9 km między Dęblinem a Radomiem Głównym firma Gór-Tor zrealizowała wymianę torów i sieci trakcyjnej na stacji Zajezierze. Tymczasowy peron wyspowy zostanie tam zastąpiony nowym peronem jednokrawędziowym.

Prace obejmują także modernizację nawierzchni torów i dróg dojazdowych do trzech przejazdów kolejowych. Koszt inwestycji wynosi ponad 26 mln zł netto, a zakończenie zasadniczych robót zaplanowano jeszcze w 2025 r. Od października 2025 do lipca 2026 r. planowana jest wymiana sieci trakcyjnej na odcinku Żytkowice – most kolejowy na Wiśle w Zajezierzu. Koszt tych prac szacowany jest na 34 mln zł netto.

Kolejny etap modernizacji

W 2026 r. planowane są dalsze prace modernizacyjne. Od marca do lipca zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna oraz bramki sieci trakcyjnej na odcinku Okrzeja – Łuków Łapiguz. Koszt inwestycji wyniesie ok. 30 mln zł netto.

Zrealizowane wcześniej prace

W latach 2024–2025 przeprowadzono remont odcinka Łuków – Łuków Łapiguz. Wymieniono szyny i podkłady, wyremontowano most kolejowy nad rzeką Krzną Południową, zabezpieczono konstrukcję przed korozją, wykonano odwodnienie oraz nowe schody z balustradami. Na przejeździe przy ul. Parkowej w Łukowie zainstalowano rogatki, sygnalizację i oświetlenie. Wartość inwestycji wyniosła ponad 16 mln zł netto, a prace wykonała firma PNUIK z Krakowa.

Podsumowanie

Modernizacja linii kolejowej nr 26 Łuków – Radom poprawia parametry techniczne torów i sieci trakcyjnej, podnosi bezpieczeństwo na przejazdach oraz zwiększa komfort podróży pasażerów. Dzięki wsparciu Krajowego Planu Odbudowy prace są realizowane etapowo, a zakończenie inwestycji planowane jest w 2026 roku.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.