Modernizacja odcinka Łuków – Dęblin
Na 25-kilometrowym odcinku między Łukowem Łapiguz a Dęblinem wymieniono tor, co pozwoliło od września na zwiększenie prędkości pociągów towarowych z 80 do 100 km/h. Równolegle prowadzone są prace poprawiające bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych – przebudowano nawierzchnię torową i drogową na 10 przejazdach, a w Borowinie i Hordzieżce montowana jest sygnalizacja świetlna.
Do końca września zakończą się prace na peronach w Borowinie i Hordzieżce. Nowe, 150-metrowe obiekty umożliwią obsługę dłuższych składów, a podwyższona konstrukcja ułatwi pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Perony zostaną wyposażone w wiaty, tablice i gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie LED. Wykonawcą robót jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Zakończenie zasadniczych prac na tym odcinku planowane jest w I kwartale 2026 r., a koszt inwestycji wynosi 67 mln zł netto (ze środków KPO).
Modernizacja odcinka Dęblin – Radom
Na odcinku o długości 9 km między Dęblinem a Radomiem Głównym firma Gór-Tor zrealizowała wymianę torów i sieci trakcyjnej na stacji Zajezierze. Tymczasowy peron wyspowy zostanie tam zastąpiony nowym peronem jednokrawędziowym.
Prace obejmują także modernizację nawierzchni torów i dróg dojazdowych do trzech przejazdów kolejowych. Koszt inwestycji wynosi ponad 26 mln zł netto, a zakończenie zasadniczych robót zaplanowano jeszcze w 2025 r. Od października 2025 do lipca 2026 r. planowana jest wymiana sieci trakcyjnej na odcinku Żytkowice – most kolejowy na Wiśle w Zajezierzu. Koszt tych prac szacowany jest na 34 mln zł netto.
Kolejny etap modernizacji
W 2026 r. planowane są dalsze prace modernizacyjne. Od marca do lipca zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna oraz bramki sieci trakcyjnej na odcinku Okrzeja – Łuków Łapiguz. Koszt inwestycji wyniesie ok. 30 mln zł netto.
Zrealizowane wcześniej prace
W latach 2024–2025 przeprowadzono remont odcinka Łuków – Łuków Łapiguz. Wymieniono szyny i podkłady, wyremontowano most kolejowy nad rzeką Krzną Południową, zabezpieczono konstrukcję przed korozją, wykonano odwodnienie oraz nowe schody z balustradami. Na przejeździe przy ul. Parkowej w Łukowie zainstalowano rogatki, sygnalizację i oświetlenie. Wartość inwestycji wyniosła ponad 16 mln zł netto, a prace wykonała firma PNUIK z Krakowa.
Podsumowanie
Modernizacja linii kolejowej nr 26 Łuków – Radom poprawia parametry techniczne torów i sieci trakcyjnej, podnosi bezpieczeństwo na przejazdach oraz zwiększa komfort podróży pasażerów. Dzięki wsparciu Krajowego Planu Odbudowy prace są realizowane etapowo, a zakończenie inwestycji planowane jest w 2026 roku.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
