Linia kolejowa nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna
Na ponad 100 km odcinku linii nr 201 dobudowany zostanie drugi tor i przeprowadzona elektryfikacja. Dzięki temu pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 160 km/h, a przejazd skróci się o około 20 minut. W ramach inwestycji powstaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, blokada liniowa oraz 175 rozjazdów.
Zmodernizowanych zostanie 8 stacji (m.in. Maksymilianowo, Stronno, Wierzchucin) i 10 przystanków osobowych, a dodatkowo powstanie nowy przystanek Szenajda. Łącznie przewidziano budowę i modernizację blisko 100 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, a także 34 przejazdów kolejowo-drogowych. Ułatwi to obsługę ruchu pasażerskiego i towarowego, szczególnie w kierunku portu w Gdyni.
Wartość projektu wynosi 5,4 mld zł netto (6,65 mld zł brutto), z czego 4,6 mld zł pochodzi z dofinansowania unijnego. Realizacja w czterech kontraktach zaplanowana jest na lata 2025–2029.
Modernizacja węzła toruńskiego
Drugi projekt obejmuje przebudowę stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością poprzez montaż wind i nowych przejść podziemnych. Pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, a na odcinku 8,5 km wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna, w tym budowa drugiego toru pod Placem Pokoju Toruńskiego, co zlikwiduje wąskie gardło.
Istotnym elementem będzie remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. nad Wisłą, obejmujący m.in. przyczółki, łożyska i zabezpieczenie antykorozyjne. Wzdłuż obiektu powstanie kładka pieszo-rowerowa.
Po stronie miasta Toruń przewidziano przebudowę kładki nad torami – tzw. Garbatego Mostku – oraz modernizację ul. Sowińskiego z nowymi miejscami parkingowymi.
Wartość inwestycji „BiT City II” wynosi 556 mln zł netto (685 mln zł brutto), a dofinansowanie unijne – 390 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie 2028 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
