Nowa jakość podróży na linii kolejowej nr 131
Dobiegające końca prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie przynoszą wymierne efekty dla pasażerów i przewoźników. Inwestycja o wartości 1,5 mld zł obejmowała kompleksową wymianę torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo budowa trzeciego toru na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zwiększyła przepustowość trasy.
Od nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 140 km/h, a czas przejazdu między Chorzowem Batorym a Tarnowskimi Górami skróci się o około 7 minut – do 31 minut.
Modernizacja linii kolejowej nr 131 poprawia bezpieczeństwo i przepustowość
Prace zrealizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły dostępność kolei w województwie śląskim oraz poprawiły bezpieczeństwo ruchu kolejowego, drogowego i pieszego. Modernizacja linii kolejowej nr 131 umożliwia przejazd dłuższych i cięższych składów towarowych, co ma kluczowe znaczenie dla trasy łączącej Śląsk z portami morskimi. Wzrost przepustowości linii pozwoli na przewóz większej ilości ładunków transportem kolejowym.
Stacja Bytom – połączenie historii i nowoczesności
Stacja Bytom przeszła gruntowną metamorfozę. Trzy perony wyposażono w ławki, oświetlenie LED, nagłośnienie, wyświetlacze z informacjami o pociągach oraz infokioski. Odnowiono dwa przejścia pod torami, zapewniające wygodny i bezpieczny dostęp na perony. Zainstalowano windy i wykonano murale autorstwa Moni Tusz, nawiązujące do historii kolei i regionu.
Hala peronowa otrzymała nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia, a jej konstrukcję wzmocniono. Na elewacji umieszczono ledowe napisy z nazwą stacji, a zabytkowy charakter obiektu został zachowany w uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Pozostawiono również ślady działań wojennych, przypominające o historii stacji.
W nowym Lokalnym Centrum Sterowania Bytom dyżurni ruchu nadzorują prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Zabytkowa nastawnia bramowa odzyskała dawny blask i ponownie stała się wizytówką stacji.
Nowe przystanki i bezkolizyjne przejazdy w Chorzowie
W Chorzowie powstał nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, zapewniający lepszy dostęp do kolei. Dojścia do peronów prowadzą przez bezpieczne przejście podziemne w ciągu ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowano także układ komunikacyjny w rejonie ulic Głogowskiej, Zabrskiej i Strzelców Bytomskich, gdzie wybudowano nowy wiadukt kolejowy.
Nowe bezkolizyjne skrzyżowania usprawniły ruch w mieście i zwiększyły bezpieczeństwo. Stacje Chorzów Stary i Chorzów Miasto zostały kompleksowo zmodernizowane, a nad ul. Floriańską powstał nowy wiadukt z windami i schodami prowadzącymi na perony.
Radzionków z nowymi obiektami i bezpieczniejszym ruchem
W Radzionkowie zmodernizowano stację i przystanek Radzionków Rojca. Powstały nowe perony, a także wiadukty kolejowe przy ulicach Kużaja, Zejera i św. Wojciecha. Nowe obiekty zwiększyły prześwity i nośność konstrukcji, co umożliwia przejazd cięższych pociągów oraz usprawnia komunikację drogową i pieszą.
Inwestycja w modernizację LK131 wsparta funduszami unijnymi
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec 2025 roku.
Inwestycja w liczbach
- 4 stacje i 2 przystanki
- 2 nowe przystanki
- 80 km torów i sieci trakcyjnej
- 181 rozjazdów
- 29 mostów i wiaduktów
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
