Zakres i cele modernizacji peronów na „Wiedence”
Linia kolejowa nr 1, znana jako „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska), stanowi kluczowe połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. Codziennie obsługuje ponad 100 pociągów, w tym około 60 pasażerskich. Obecnie składy osiągają na tym odcinku prędkości 120–140 km/h, natomiast po zakończeniu inwestycji maksymalna prędkość wzrośnie do 160 km/h.
Zakres modernizacji obejmuje tory, mosty, wiadukty, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz perony. Dostosowanie peronów do wyższych prędkości wymaga wymiany płyt peronowych oraz przesunięcia żółtej linii ostrzegawczej, która w większej odległości od krawędzi zwiększy poziom bezpieczeństwa podróżnych.
Nocne prace na 39 peronach
Obecnie roboty prowadzone są na stacjach i przystankach m.in. w Chrustach Nowych, Wilkoszewicach, Widzowie Teklinowie, Gorzędowie i Milejowie. Prace polegają na demontażu starych płyt peronowych i układaniu nowych, zgodnych z obowiązującymi normami bezpieczeństwa. W ciągu dnia dostęp do pociągów pozostaje zapewniony, a ewentualne wyłączenia fragmentów peronów są krótkotrwałe.
Łącznie modernizacja obejmie 21 stacji i przystanków, w tym m.in. Rokiciny, Łaznów, Moszczenicę, Rozprzę, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Kłomnice, Rudniki oraz stację Częstochowa Aniołów, gdzie wykonana zostanie korekta istniejących płyt peronowych.
Tory, mosty i urządzenia sterowania ruchem kolejowym
Poza modernizacją peronów, projekt obejmuje:
- wymianę szyn na wybranych szlakach,
- zabudowę 24 nowych rozjazdów na kluczowych stacjach,
- poprawę geometrii torów na całym odcinku Koluszki – Częstochowa,
- remont 4 mostów i wiaduktu nad ul. Meliorantów w Częstochowie.
Na odcinku Koluszki – Piotrków Trybunalski – Rudniki zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wprowadzenie komputerowej samoczynnej blokady liniowej umożliwi jednoczesny przejazd kilku składów, zwiększając przepustowość i częstotliwość kursowania pociągów.
Wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu
Nowe urządzenia przejazdowe zostaną zamontowane na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach dla pieszych w poziomie szyn. Zyskają one nową sygnalizację świetlną i rogatki, co podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Harmonogram i finansowanie
Wartość kontraktu w formule „projektuj i buduj” wynosi ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Zakończenie prac planowane jest na sierpień 2026 r.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
