REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Modernizacja peronów na „Wiedence”

We wrześniu rozpoczęły się prace modernizacyjne na 21 stacjach i przystankach linii kolejowej nr 1, tzw. „Wiedenki”, pomiędzy Koluszkami a Częstochową. Inwestycja obejmuje wymianę 39 peronów i dostosowanie ich do obsługi pociągów poruszających się z prędkością do 160 km/h. Roboty prowadzone są głównie nocą, co minimalizuje wpływ na kursowanie pociągów. Dzięki modernizacji czas przejazdu składów dalekobieżnych skróci się o około 10 minut.

Modernizacja peronów na „Wiedence” – przystanek Widzów Teklinów
Przystanek Widzów Teklinów, fot. Mateusz Trochonowicz, PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl
Spis treści

Zakres i cele modernizacji peronów na „Wiedence”

Linia kolejowa nr 1, znana jako „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska), stanowi kluczowe połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. Codziennie obsługuje ponad 100 pociągów, w tym około 60 pasażerskich. Obecnie składy osiągają na tym odcinku prędkości 120–140 km/h, natomiast po zakończeniu inwestycji maksymalna prędkość wzrośnie do 160 km/h.

Zakres modernizacji obejmuje tory, mosty, wiadukty, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz perony. Dostosowanie peronów do wyższych prędkości wymaga wymiany płyt peronowych oraz przesunięcia żółtej linii ostrzegawczej, która w większej odległości od krawędzi zwiększy poziom bezpieczeństwa podróżnych.

Nocne prace na 39 peronach

Obecnie roboty prowadzone są na stacjach i przystankach m.in. w Chrustach Nowych, Wilkoszewicach, Widzowie Teklinowie, Gorzędowie i Milejowie. Prace polegają na demontażu starych płyt peronowych i układaniu nowych, zgodnych z obowiązującymi normami bezpieczeństwa. W ciągu dnia dostęp do pociągów pozostaje zapewniony, a ewentualne wyłączenia fragmentów peronów są krótkotrwałe.

Łącznie modernizacja obejmie 21 stacji i przystanków, w tym m.in. Rokiciny, Łaznów, Moszczenicę, Rozprzę, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Kłomnice, Rudniki oraz stację Częstochowa Aniołów, gdzie wykonana zostanie korekta istniejących płyt peronowych.

Tory, mosty i urządzenia sterowania ruchem kolejowym

Poza modernizacją peronów, projekt obejmuje:

  • wymianę szyn na wybranych szlakach,
  • zabudowę 24 nowych rozjazdów na kluczowych stacjach,
  • poprawę geometrii torów na całym odcinku Koluszki – Częstochowa,
  • remont 4 mostów i wiaduktu nad ul. Meliorantów w Częstochowie.

Na odcinku Koluszki – Piotrków Trybunalski – Rudniki zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wprowadzenie komputerowej samoczynnej blokady liniowej umożliwi jednoczesny przejazd kilku składów, zwiększając przepustowość i częstotliwość kursowania pociągów.

Wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu

Nowe urządzenia przejazdowe zostaną zamontowane na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach dla pieszych w poziomie szyn. Zyskają one nową sygnalizację świetlną i rogatki, co podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

Harmonogram i finansowanie

Wartość kontraktu w formule „projektuj i buduj” wynosi ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Zakończenie prac planowane jest na sierpień 2026 r.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.