Modernizacja stacji Sokółka zwiększy przepustowość linii towarowej
Wydajny i bezpieczny przejazd pociągów zapewni modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Sokółka. Dotychczasowe systemy zostaną zastąpione nowoczesnymi rozwiązaniami komputerowymi, które dyżurni będą obsługiwać z nowej nastawni.
Dzięki inwestycji pociągi towarowe kierowane w stronę Białegostoku, Suwałk i granicy będą odprawiane sprawniej. Przebudowane zostaną rozjazdy, a prowadzenie ruchu zostanie scentralizowane – nowa nastawnia zapewni pełną kontrolę nad układem torowym z jednego miejsca, podczas gdy dotychczas konieczne były trzy osobne obiekty. Budynek zostanie również przygotowany do pełnienia funkcji Lokalnego Centrum Sterowania w przyszłości.
Zakres umowy i harmonogram prac
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą – konsorcjum Intop S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o. Wartość kontraktu wynosi 188,3 mln zł netto, z czego podstawowy zakres prac oszacowano na 80,2 mln zł. Realizacja dokumentacji projektowej i robót budowlanych potrwa 36 miesięcy, a zakończenie prac zaplanowano na 2028 rok.
Stacja Sokółka – rozwój infrastruktury i nowe możliwości
W ramach podstawowego zakresu modernizacji na odcinku Geniusze – Sokółka – Kuźnica zmodernizowanych zostanie 8 obiektów inżynieryjnych. Prace na mostach i przepustach podniosą bezpieczeństwo i umożliwią przejazd ciężkich składów, w tym po szerokim torze linii nr 57. W Czuprynowie uruchomiona zostanie mijanka, zwiększająca płynność ruchu.
Opcje inwestycyjne – perony, długości składów i prędkość przejazdu
W ramach opcji przewidziano m.in. przebudowę wyspowego peronu nr 2 w Sokółce, co poprawi obsługę podróżnych. Pozostałe opcje obejmują prace w Sokółce i Geniuszach, umożliwiające przyjmowanie pociągów o długości 750 m oraz podniesienie maksymalnej prędkości do 160 km/h. Ich realizacja zależy od dostępności dodatkowych środków finansowych.
Kontynuacja modernizacji linii szerokotorowej
Linia szerokotorowa Geniusze – Kuźnica była modernizowana w latach 2019–2023. Przebudowano 27 km torów, 16 obiektów inżynieryjnych oraz 16 przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały tory umożliwiające obsługę składów towarowych o długości do 1050 m. Obecne prace uzupełnią zrealizowany wcześniej zakres i pozwolą osiągnąć pełną zakładaną funkcjonalność infrastruktury.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
