Otwarte przejście podziemne zamyka modernizację Warszawy Zachodniej
Nowe przejście podziemne pod Warszawą Zachodnią jest już dostępne dla podróżnych. Tunel łączy stacje z Ochotą i Wolą, kończąc jednocześnie wszystkie roboty budowlane prowadzone w ramach projektu. Wykonawca, Budimex S.A., prowadzi obecnie ostatnie prace wykończeniowe oraz demontaż zaplecza budowy. Zakończenie procesu finansowego inwestycji przewidziano na grudzień 2025 r.
Najdłuższe przejście podziemne na sieci PLK
Nowy obiekt pod stacją ma parametry porównywalne ze średniej wielkości centrum handlowym. Pod 20 torami zlokalizowano 26 lokali usługowych, kasy, toalety oraz poczekalnie. Najemcy uruchomią działalność po dostosowaniu udostępnionych przestrzeni.
Konstrukcja tunelu powstała z wykorzystaniem 11 500 ton stali zbrojeniowej oraz 92,5 tys. m³ betonu. Jego szerokość wynosi nawet 66 m, a długość ok. 500 m, co czyni go najdłuższym pasażerskim przejściem podziemnym na sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Modernizacja peronów i nowe elementy infrastruktury
Zakres prac obejmował przebudowę peronów 1–7 oraz budowę nowego peronu nr 8. Dotychczasowy peron linii obwodowej otrzymał numer 9. Wszystkie perony wyposażono w ławki, systemy informacji pasażerskiej, ekrany z rozkładami jazdy i nagłośnienie. Zapewniono pełną dostępność dzięki schodom ruchomym i windom prowadzącym do tunelu.
Perony 1–8 zyskały nowe zadaszenie, na którym zamontowano panele fotowoltaiczne pokrywające ok. 1/3 zapotrzebowania energetycznego stacji. Udostępniono również nową kładkę, na której wiosną 2026 r. wymieniona zostanie tymczasowa nawierzchnia.
Bezkolizyjne wiadukty i nowe układy torowe
Jednym z kluczowych elementów modernizacji były trzy nowe wiadukty kolejowe poprawiające przepustowość Warszawskiego Węzła Kolejowego. Obiekt M01 umożliwił bezkolizyjne połączenie linii obwodowej z linią radomską. Łącznie ułożono 36 km nowych torów i 137 rozjazdów, a cały system ruchu obsługiwany jest przez nowoczesne urządzenia sterowania.
Zakończona modernizacja Warszawy Zachodniej
Projekt modernizacji Warszawy Zachodniej, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o wartości ok. 2,5 mld zł netto, został współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Efektem inwestycji jest kompleksowo przebudowana stacja, zapewniająca wyższy komfort podróżnym i większą przepustowość ruchu kolejowego.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
