REKLAMA
Mosty Wiadomości
4 Minuty czytania

Nagroda za most w Rogalinku w konkursie PIP

PIP rozstrzygnęła na szczeblu ogólnokrajowym konkurs „Buduj bezpiecznie” edycja 2022. Zwycięzcą, a tym samym budową o najwyższych standardach BHP w Polsce, została budowa mostu w Rogalinku k. Poznania.

 

Zdjęcie: Skanska, www.skanska.pl
Zdjęcie: Skanska, www.skanska.pl

Uroczyste wręczenie nagród laureatom konkursu odbyło się podczas tegorocznych targów budowlanych BUDMA.

Most w Rogalinku został zrealizowany przez Oddział Zachód Budownictwa Inżynieryjnego firmy Skanska. Uroczyste otwarcie budowanego przez 2,5 roku obiektu miało miejsce w grudniu 2022 r. Wartość prac zrealizowanych przez zespół Starszego Menadżera Projektu – Remigiusza Grodzickiego, wyniósł 63 mln zł brutto. 315-metrowy obiekt powstał na zlecenie Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. Nowy 5-cio przęsłowy most o lepszych parametrach techniczno-użytkowych i walorach estetycznych w znaczący sposób zwiększa komfort jazdy i znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa kierowców, rowerzystów oraz pieszych, a także pozwala sprawniej przemieszczać się w ramach aglomeracji poznańskiej.

Kluczowe zmiany – usprawnienie procesu budowy

– Kluczowymi zagadnieniami w zakresie bezpieczeństwie na budowie w Rogalinku były planowanie budowy i koordynacja prac. Ogromne znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa na projekcie miały też zmiany technologii prowadzenia robót. Pierwszą istotną była zmiana posadowienia obiektu mostowego, dzięki czemu uniknęliśmy trudnych i skrajnie niebezpiecznych prac specjalistycznych w zakresie wykonywania pali wielkich średnic metodą tradycyjną – tłumaczy Remigiusz Grodzicki. – Zastosowaliśmy pale typu franki NG (nowej generacji), unikając m.in. prowadzenia prac w głębokich wykopach oraz uniknęliśmy utylizacji urobku gruntu, zapewniając jednocześnie ochronę środowiska, wiedząc że nowo budowany obiekt zlokalizowany był w otulinie WPN oraz w obszarze Natura 2000.

Kolejna zmiana dotyczyła wykonania przęsła nurtowego nowo projektowanego mostu. Zastosowano nowatorską technologię betonowania nawisowego, unikając stosowania tradycyjnych rusztowań, podparć oraz stalowego rusztu w korycie rzeki. Dzięki zastosowaniu 4 kompletów podwieszonych trawelerów (wózków typu CVS) na zasadzie wahadeł, dokonano bezkolizyjnego przejścia przez naturalną przeszkodę rzekę Warta.

Trzecia kluczowa zmiana dla zapewnienia bezpieczeństwa dotyczyła sposobu i metody rozbiórki starego mostu wybudowanego w latach 60-tych ubiegłego wieku. Wykonano komputerową analizę stanu jego konstrukcji, a następnie opracowano docelowy projekt technologiczny wraz z obliczeniami statyczno-wytrzymałościowymi oraz projekt technologii i organizacji prowadzenia prac rozbiórkowych. Prace zostały wykonane zgodnie z planem bez żadnych utrudnień przy pełnym współudziale policji wodnej i lądowej, straży pożarnej oraz nadzoru wodnego i zarządcy cieku wodnego.

Ponad 200 tys. godzin pracy bez wypadku to nie przypadek

– Na poprawę świadomości wśród pracowników oraz na budowanie kultury bezpieczeństwa składa się wiele czynników – mówi Remigiusz Grodzicki. – Nie ma drogi na skróty czy jednego prostego rozwiązania to proces, który zawsze trwa. Nagroda, jaką otrzymaliśmy świadczy o tym, że nasza marka jako Skanska, a tak naprawdę nasi ludzie, potrafią wciąż podtrzymywać wysoki standard BHP na realizowanych projektach w Polsce.

Przez okres trwania budowy, tj. przeszło 2,5 roku budowa zaraportowała w systemie Safety App przeszło 1000 Obserwacji, nie odnotowując żadnego wypadku. W tym samym czasie na budowie nie doszło również do żadnych naruszeń środowiskowych. Nadzór nad pracami budowlanymi prowadziło 6 osób. Każdego dnia średnio na budowie prace wykonywało ok. 50 osób. Budowa trwała 850 dni kalendarzowych, podczas których przepracowano ponad 200 000 roboczogodzin bez żadnego wypadku.

– Kluczem do sukcesu była praca zespołowa – zaznacza Kamila Wesołowska, Koordynator BHP na budowie w Rogalinku. – Tak wysoki poziom organizacji pracy oraz bezpieczeństwa osiągnęliśmy dzięki dobrej współpracy oraz wzajemnemu szacunku i zrozumieniu kierownictwa z zespołem produkcyjnym, na który składały się nasze doświadczone brygady mostowe oraz zweryfikowani podwykonawcy.

Odpowiednia organizacja prac była możliwa m.in. dzięki właściwemu doborowi podwykonawców i codziennym porannym odprawom pracowników produkcyjnych z nadzorem budowy. – Duży nacisk kładliśmy na to, aby IBWR-ki nie były jedynie formalnym dokumentem, ale „żywym” narzędziem, wypracowanym z pracownikami produkcyjnymi z wykorzystaniem ich wiedzy i bezcennego doświadczenia zawodowego oraz w oparciu o wypracowane standardy BHP – mówi Zbigniew   Łuszczak, Kierownik robót mostowych.

– Dla mnie osobiście po 18 latach pracy zawodowej taka nagroda to najlepsze świadectwo dojrzałości, duma i poczucie satysfakcji i poczucie sensu tego, co robię co dzień – naprawdę warto! – stwierdził Remigiusz Grodzicki podczas konferencji, na której odbierał nagrodę. – Bez wątpienia nagroda jest ukoronowaniem i zwieńczeniem wspólnej pracy – umiejętnego planowania procesu, sprawnej koordynacji prac w terenie i faktycznego współdziałania wszystkich osób, które bezpośrednio lub pośrednio uczestniczyli w tym procesie inwestycyjnym. Mając na budowie odpowiednio wykwalifikowaną kadrę z proaktywnym podejściem, otwartością, cechami przywództwa oraz wewnętrznej determinacji i uporu, oraz mając doświadczonych i świadomych pracowników siły produkcyjnej na froncie, wiem że jako Kierownik budowy miałem spokojny sen przez kolejne 850 dni trwania tej budowy. A każdy pracownik przez okres trwania budowy mógł bezpiecznie wracać do domu, do rodziny. Jednocześnie dzisiaj mogę z pełną świadomością i satysfakcją stwierdzić, że po przeszło 2,5 roku trwania budowy nie doszło do żadnego wypadku na budowie, ani nie doszło do żadnych naruszeń środowiskowych.

Źródło: tekst Skanska, www.skanska.pl


 

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.