Wybór oferty i kryteria
W przetargu na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu odcinka drogi krajowej nr 9, który ma przebiegać od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby, oferta firmy TPF została uznana za najkorzystniejszą. Zadanie obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).
Kryteria wyboru oferty obejmowały cenę (60%) oraz doświadczenie zespołów projektowych (40%). Najwięcej punktów przyznano ofercie firmy TPF, która zaproponowała realizację zadania za kwotę 8 458 117,40 zł w terminie do 24 miesięcy. Doświadczenie zespołów, w tym głównego projektanta drogowego, geologów i ekspertów środowiskowych, również miało kluczowe znaczenie w procesie selekcji.
Podział przetargu i umowy
Przetarg na prace przygotowawcze został podzielony na trzy części:
- Od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km) – wybór najkorzystniejszej oferty.
- Od obwodnicy Nowej Dęby do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) – podpisana umowa.
- Od obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km) – podpisana umowa.
Umowy na dwie ostatnie części przetargu zostały podpisane odpowiednio 15 kwietnia i 9 maja 2025 roku. Wykonawcy do tych zadań zostali już wybrani i prace przygotowawcze są w toku.
Zakres prac
Zakres umowy z firmą TPF obejmuje wykonanie szczegółowych analiz, w tym ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych, mających na celu ustalenie optymalnego przebiegu nowego odcinka drogi. Przewidziano również wstępne ustalenie rozwiązań projektowych, w tym połączenia nowej drogi z istniejącymi odcinkami DK9, obsługę terenów przyległych oraz opracowanie planu ochrony środowiska.
Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) są niezbędne do przejścia do kolejnego etapu, czyli opracowania Koncepcji programowej, na podstawie której określony zostanie zakres robót niezbędnych do realizacji inwestycji.
Przyszłość inwestycji
Docelowo DK9 ma przebiegać od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4, tworząc nowy ciąg komunikacyjny w tym regionie. Dodatkowo, budowa obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej zapewni ciągłość ruchu i poprawi bezpieczeństwo transportu na tym odcinku.
Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla tych zadań. Całkowita długość nowego odcinka DK9, łącznie z obwodnicami, wyniesie około 60 km.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
