REKLAMA
Motoryzacja Wiadomości
3 Minuty czytania

Napęd wodorowy dla lekkich pojazdów dostawczych

Firma Bosch testuje vany z  ogniwami wodorowymi. Zaletą lekkich samochodów dostawczych, tzw. vanów, jest szybki transport towarów do  miejsca docelowego, a  także możliwość wykorzystania napędu o  zerowej emisji lokalnej.

 
Zdjęcie: Bosch, www.media.mslgroup.pl
Zdjęcie: Bosch, www.media.mslgroup.pl
Jednak im  dłuższa podróż i  cięższy pojazd, tym akumulatorowy napęd elektryczny staje się mniej efektywny. Rozwiązaniem są  inne zeroemisyjne technologie, takie jak wodorowe ogniwa paliwowe, które z  powodzeniem mogą być wykorzystane w  branży transportowej. Właśnie w  tę  technologię firma Robert Bosch wyposażyła samochody dostawcze i  rozpoczęła testy na  drogach.

– Zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych umożliwia osiągnięcie dużego zasięgu pojazdu, przy utrzymaniu krótkiego czasu tankowania. Dzięki temu długie podróże stają się bardziej ekonomiczne –
mówi dr  Markus Heyn, członek zarządu firmy Bosch i  prezes sektora Mobility Solutions. – Dzięki testom vanów napędzanych wodorem poszerzamy naszą wiedzę i  pokazujemy, że  wodorowe ogniwa paliwowe mogą być odpowiednim rozwiązaniem napędowym również dla lekkich pojazdów dostawczych.

Partnerem projektu jest firma ABT eLine, która zaprojektowała i  przebudowała pojazdy wspólnie z  działem Bosch Engineering. Pojazdy testowe wraz z  ogniwami paliwowymi Bosch można zobaczyć i  przetestować na  torze podczas targów motoryzacyjnych IAA Transportation w  Hanowerze.

Technologia oparta na komponentach Bosch


Produkcja wodorowych ogniw paliwowych została niemal w  pełni oparta na  komponentach marki Bosch. W  pojazdach zastosowano cały zestaw ogniw paliwowych, który składa się ze  stosu, modułu zasilania anody zawierającego wtryskiwacz wodoru i  dmuchawę recyrkulacyjną, elektronicznej jednostki sterującej, elektrycznej sprężarki powietrza oraz elementów systemu magazynowania wodoru, a  także wielu czujników.

Już na  tym etapie projekt dostarcza ważnych danych: nawet z  załadunkiem pojazdy mogą przejechać do  540 kilometrów, a  ponowne pełne tankowanie odbywa się w  ciągu sześciu minut. Wodorowe ogniwa paliwowe mogą więc  być w  przyszłości dobrym uzupełnieniem napędu akumulatorowo-elektrycznego dla operatorów flot, których samochody dostawcze pokonują długie dystanse w  ciągu dnia, a  wieczorem powracają do  punktu serwisowego i  magazynu.

Podstawą techniczną obu pojazdów są  dostępne na  rynku samochody dostawcze, które poruszają się wyłącznie na  zasilaniu elektrycznym. Aby przeprowadzić testy, akumulatory wraz z  urządzeniami peryferyjnymi zostały zastąpione przez  wodorowe ogniwa paliwowe, pięć zbiorników magazynujących łącznie ponad 10  kilogramów wodoru oraz mniejszy akumulator litowo-jonowy.

Partner ABT eLine dostosował układ chłodzenia, system sterowania pojazdem oraz układ elektryczny, natomiast firma Bosch zaprojektowała system wodorowych ogniw paliwowych, zintegrowała go  z  pojazdem wraz z  systemem magazynowania wodoru i  opracowała odpowiedni system sterowania. Po  przeprowadzeniu wymaganych badań technicznych pojazdy oficjalnie dopuszczono do  ruchu drogowego.

Kolejne kroki dla rozwoju ogniw paliwowych i  wodoru


Pierwsze komponenty Bosch do  wodorowych ogniw paliwowych trafiły już do  produkcji seryjnej. – Aby dalej rozwijać ten obszar, potrzebujemy jak największej ilości danych z  rzeczywistych operacji drogowych – wyjaśnia Gackstatter. Dzięki łączności w  chmurze oba pojazdy testowe dostarczają w  czasie rzeczywistym niezbędnych informacji do  komputerów deweloperów, uzupełniając w  ten sposób wartości pomiarowe ze  stanowisk badawczych. Dzięki zebranej wiedzy Bosch może wcześniej zaoferować klientom przetestowane i  sprawdzone komponenty oraz kompleksowe wsparcie w  zakresie projektowania systemów.

Jednak do  przełomu na  rynku technologii paliwowych konieczne jest podjęcie dalszych kroków. – Przedstawiciele przemysłu i  polityki muszą współpracować, aby pozbyć się przeszkód, które ograniczają potencjał technologii wodorowych – zauważa Gackstatter. Kwestie takie jak na  przykład rozwój infrastruktury magazynowej i  zwiększenie produkcji zielonego wodoru są  możliwe do  rozwiązania wyłącznie przy ścisłej współpracy.

Źródło: tekst Bosch, www.media.mslgroup.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA