Rekordowe rejestracje samochodów elektrycznych
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w listopadzie zarejestrowano w Polsce blisko 5 tys. samochodów elektrycznych BEV, co oznacza ponad czterokrotny wzrost w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Udział elektryków w rynku nowych aut osobowych osiągnął rekordowy poziom 10,2 proc.
Od stycznia do listopada 2025 roku liczba rejestracji pojazdów elektrycznych wyniosła 35 627 sztuk, czyli niemal 2,5 razy więcej niż rok wcześniej. Jak podkreśla PZPM, obecny miesięczny wolumen jeszcze kilka lat temu odpowiadał dobremu wynikowi rocznemu.
Program NaszEauto jako główny motor wzrostu
Dynamiczny rozwój rynku jest w dużej mierze efektem dopłat oferowanych w ramach programu NaszEauto, będącego nową odsłoną programu Mój Elektryk 2.0. Program funkcjonuje od lutego 2025 r. i obejmuje zakup, leasing oraz wynajem długoterminowy samochodów elektrycznych.
Na koniec listopada z budżetu 1,18 mld zł, pochodzącego ze środków KPO, rozdysponowano już ponad 730 mln zł. Tylko w listopadzie do NFOŚiGW wpłynęło niemal 3,9 tys. wniosków o dofinansowanie. Eksperci Fundacji EV Klub Polska prognozują, że grudzień może przynieść kolejny rekord rejestracji, a styczeń 2026 r. – rekordową liczbę wniosków.
Skala dopłat i rozszerzenie programu
Średnia wartość dopłaty w programie NaszEauto przekracza 31 tys. zł, a rozszerzona grupa beneficjentów obejmuje m.in. organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne i medyczne. Od 20 października 2025 r. program objął także samochody dostawcze i minibusy, dla których maksymalna wysokość wsparcia wynosi odpowiednio 70 tys. zł oraz 600 tys. zł.
Eksperci wskazują, że przy obecnym tempie składania wniosków pozostałe środki mogą zostać wykorzystane szybciej, niż pierwotnie zakładano.
Perspektywy rynku po zakończeniu dopłat
Przedstawiciele branży zwracają uwagę, że zakończenie programu NaszEauto, planowane na I kwartał 2026 r. lub po wyczerpaniu środków, może istotnie wpłynąć na dynamikę rynku.
Jednocześnie rynek samochodów elektrycznych rozwija się dzięki coraz szerszej ofercie modeli, szczególnie w segmentach małych i kompaktowych, oraz rosnącej konkurencji, w tym ze strony producentów z Chin. Wzrosty notują także poszczególne marki – po 11 miesiącach 2025 r. udział aut elektrycznych w rejestracjach jednego z koncernów wzrósł do 8 proc., wobec 1,5 proc. rok wcześniej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
