Więcej beneficjentów i większe dopłaty w programie „NaszEAuto”
12 listopada 2025 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprezentowały zmienioną wersję programu „NaszEAuto”, której celem jest przyspieszenie transformacji transportu w kierunku zeroemisyjności.
Z programu skorzystało już ponad 19,5 tys. wnioskodawców, a łączna kwota przyznanych dotacji przekroczyła 600 mln zł. W nowej odsłonie wsparciem objęto również pojazdy kategorii M2 i N1, czyli małe busy i samochody dostawcze.
O dofinansowanie mogą ubiegać się m.in. organizacje pozarządowe, parki narodowe, jednostki samorządowe, szkoły oraz placówki medyczne.
Wyższe kwoty wsparcia i szybsze wypłaty
Budżet programu wynosi 1,1 mld zł, z czego wykorzystano już ponad połowę środków. Nowe zasady przewidują:
- do 40 tys. zł dopłaty dla samochodów osobowych (M1),
- do 70 tys. zł dla pojazdów dostawczych (N1),
- do 600 tys. zł dla busów (M2).
Utrzymano premię za zezłomowanie pojazdu, natomiast zniesiono premię za niski dochód. Czas oczekiwania na wypłatę dotacji skrócono do około siedmiu miesięcy.
– Zwiększamy atrakcyjność programu, otwierając go na instytucje realizujące ważne społecznie zadania. Chcemy, aby elektromobilność stała się standardem nie tylko w firmach, ale także w szkołach, szpitalach i parkach narodowych – podkreślił wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.
Stabilny rozwój elektromobilności w Polsce
Program „NaszEAuto” jest częścią szerszej strategii rozwoju transportu zeroemisyjnego realizowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Obejmuje ona zarówno wsparcie dla zakupu pojazdów elektrycznych, jak i rozwój infrastruktury ładowania oraz modernizację sieci elektroenergetycznych.
Z funduszy modernizacyjnych finansowane są m.in. programy:
- „Wsparcie budowy stacji ładowania”,
- „Rozbudowa sieci elektroenergetycznych”,
- „Wsparcie zakupu pojazdów kategorii N2 i N3”.
W pierwszym naborze na budowę stacji ładowania złożono 352 wnioski o łącznej wartości ponad 2 mld zł, a łączna moc planowanych instalacji przekroczyła 1,15 GW.
– Wspólnie z samorządami, przedsiębiorcami i organizacjami społecznymi budujemy rynek nowoczesnego transportu, który zmniejszy emisje i poprawi jakość życia mieszkańców – zaznaczył wiceminister Bolesta.
Kierunek: zeroemisyjny transport przyszłości
Zmiany w programie „NaszEAuto” wpisują się w długofalową strategię rozwoju czystego transportu w Polsce. Rozszerzenie dostępu do dopłat oraz uproszczenie procedur ma na celu zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
– Transformacja transportu to inwestycja w ludzi – w tańszy, czystszy i bardziej dostępny transport dla wszystkich – dodał wiceminister klimatu i środowiska.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
