Wprowadzenie „elektryków” do ruchu w drugiej połowie 2025 r. spowoduje poprawę jakości powietrza w mieście oraz zmniejszy poziom emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Przedsięwzięcie pomoże także zredukować poziom hałasu ulicznego.
Dofinansowanie z NFOŚiGW pozwoli w 100 procentach sfinansować inwestycję podjętą przez samorząd Gminy Szprotawa. Zakup 8 autobusów elektrycznych wraz z odpowiednim systemem ładowania to koszt na poziomie 23 mln zł. Dotacja udzielona z zasobu wdrażanego przez NFOŚiGW programu „Zielony Transport Publiczny” sięgnie 17,8 mln zł (to ponad 77 proc. kosztów kwalifikowanych projektu), a pożyczka – około 5,2 mln zł (przeszło 22 proc. kosztów kwalifikowanych).
Każdy z 8 niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym zaoferuje 72 miejsca dla pasażerów i będzie dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany roczny przebieg jednego pojazdu to ponad 577 tys. km. W ramach projektu przewidziano również zakup i montaż 8 punktów ładowania (tj. 4 ładowarek dwustanowiskowych o mocy 120 kW).
Dodatkowo zostanie zakupiona mikroinstalacja fotowoltaiczna (PV) o mocy 50 kW. Zamontowana na wybudowanej przez gminę (w ramach środków własnych) wiacie autobusowej, wyprodukuje energię elektryczną przeznaczoną do zasilania ładowarek.
Przedsięwzięcie będzie miało ważny wymiar antysmogowy – również jako element ogólnokrajowych starań o czyste powietrze. Ograniczy m.in. emisję tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10), poprawiając tym samym lokalnie jakość powietrza.
Umowy o dofinansowanie projektu wprowadzającego zeroemisyjny transport publiczny w Szprotawie zostały w październiku br. podpisane przez przedstawicieli NFOŚiGW i beneficjenta.