REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
4 Minuty czytania

Niebawem zostanie oddana do użytku linia tramwajowa do Wilanowa

Wkrótce zostanie oddana do użytku nowa trasa tramwajowa przez Dolny Mokotów do Wilanowa. To ponad 7 km nowego torowiska, szybszy i sprawniejszy dojazd do Śródmieścia i innych rejonów Warszawy.

Grafika: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

To jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce. Nowa, 7,5 km trasa połączy intensywnie rozbudowującą się w ostatnich latach część Wilanowa z trasą wzdłuż ulicy Puławskiej i Marszałkowskiej.

Nowa trasa rozpoczyna się przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej i Goworka. Tramwaje zjeżdżają w dół warszawskiej skarpy ulicami Goworka i Spacerową – ten odcinek jest już oddany do ruchu, tramwaje linii 11 jadą tędy do ulicy J. Gagarina i nią do przystanku Sielce przy Czerniakowskiej. Nowe połączenie cieszy się dużą popularnością, w dzień powszedni z odcinka trasy „jedenastki” na ulicach J. Gagarina, Spacerowej i Goworka korzysta ponad 5 tys. osób. W kierunku Miasteczka Wilanów składy od skrzyżowania ulic Belwederskiej, Spacerowej i J. Gagarina pojadą prosto ulicami Belwederską i Jana III Sobieskiego do przystanku końcowego u zbiegu alei Rzeczypospolitej i A. Branickiego. W drodze do Wilanowa tramwaj zatrzyma się na 12 przystankach. Przewidziany czas przejazdu będzie krótszy niż dla autobusowej linii przyspieszonej dzięki sterowaniu sygnalizacja świetlną i zastosowanym priorytetom na skrzyżowaniach.

Ale to nie wszystko. Trwa budowa odnogi na Stegny wzdłuż ulicy św. Bonifacego, która połączy się z budowaną trasą do Wilanowa. Przy skrzyżowaniu ulicy św. Bonifacego i Jana III Sobieskiego tramwaje będą mogły skręcać w kierunku centrum i w kierunku Wilanowa. Długość tego odcinka to około 800 metrów, a zakończy go wspólna pętla tramwajowo-autobusowa na wysokości Szkoły Podstawowej im. Raoula Wallenberga, tu gdzie dziś jest pętla autobusowa Stegny. To będzie „klasyczna” pętla czyli składy będą zmieniały kierunek jazdy objeżdżając ją dookoła. Dla tramwajów będą dwa tory z peronami, w tym jeden wspólny – tramwajowo-autobusowy. W ten sposób powstanie wygodne miejsce do przesiadek.

Wszystkie nowe przystanki będą wyposażone w wiaty, ławki, wygrodzenia ochronne i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Standardowo wszystkie z nich będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Torowiska nowych tras będą obsadzone odpornym na niekorzystne warunki pogodowe rozchodnikiem. Nie tylko na torach będzie zielono – w ramach całego projektu zostanie posadzonych kilkaset drzew. Nowością będą drzewa, zasadzone bezpośrednio na szerszych peronach przystankowych – wzdłuż całej trasy tramwajowej na Wilanów będzie naprawdę zielono.

Otwarcie nowej trasy zmieni sieć Warszawskiego Transportu Publicznego, dlatego warszawski ZTM planuje zmiany w układzie linii tramwajowych i autobusowych obsługujących Śródmieście, Dolny Mokotów, Wilanów oraz Ursynów. Zaproponowany układ ZTM chce skonsultować z użytkownikami.

Tramwaje dojadą w głąb intensywnie zabudowującego się rejonu Warszawy, a trasa prowadzi przez obszary o gęstej zabudowie mieszkaniowej, dlatego efektywniejsze i sprawniejsze połączenia tramwajowe zastąpią część dotychczasowych linii autobusowych, których trasy pokrywają się z nową trasą tramwajową. ZTM chce także zapewnić sprawny dojazd do tramwajów z osiedli, które nie są położone bezpośrednio przy nowej trasie – m.in. osiedla Bernardyńska oraz Zawodzia i Kępy Zawadowskiej. Część zmian obejmie również Powiśle, Powsin oraz Ursynów – będą one wynikały właśnie z korekt w Wilanowie.

Połączenia do Wilanowa będą oparte o trzy linie tramwajowe – 14, 15 i 19, które łącznie zapewnią częstotliwość kursowania co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu i co 4 minuty w weekendy. Te trzy linie zastąpią również linie autobusowe łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem – 501, 519 i 522, oferując w godzinach szczytu ok. 30 kursów (zamiast dotychczasowych 16 autobusowych) i ok. 6 tys. miejsc w tramwajach (zamiast dotychczasowych ok. 2 tys. w autobusach). Dojazd z Miasteczka Wilanów do Śródmieścia zajmie zaledwie 25 minut, co będzie możliwe m.in. dzięki zastosowaniu priorytetu w sygnalizacji świetlnej dla tramwajów.

Konsultacje społeczne

Zarząd Transportu Miejskiego przygotowuje się do otwarcia nowej trasy i opracował projekt zmian w komunikacji w WTP, tak aby jak najefektywniej ją wykorzystać oraz poprawić połączenia pomiędzy dzielnicami i osiedlami.

Jak można wziąć udział w konsultacjach społecznych:

  • zgłaszając uwagi za pośrednictwem formularza na stronie internetowej: konsultacje.um.warszawa.pl/tramwaj-do-wilanowa,
  • wziąć udział w dyżurach konsultacyjnych:
  • 20 czerwca (czwartek), w godz. 17-20, XLIV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Banacha, ulica Dolna 6 na Dolnym Mokotowie,
  • 24 czerwca (poniedziałek), w godz. 17-20, Miasteczko Przyrody (filia Młodzieżowego Domu Kultury), ulica Fabryczna 1/3 na Powiślu,
  • 27 czerwca (czwartek), w godz. 17-20, Szkoła Podstawowa nr 358 im. Hetmana Jana Zamoyskiego, ulica św. Urszuli Ledóchowskiej 10 w Miasteczku Wilanów.
  • wziąć udział w spotkaniu online, 22 czerwca (sobota) w godz. 11-14 – transmisja na YouTube
  • na YouTube możesz oglądać spotkanie i dyskutować na czacie,
  • na platformie ZOOM możesz zabrać głos w dyskusji z wizją i fonią. Jeśli chcesz skorzystać z tej opcji, napisz na konsultacje@ztm.waw.pl. Link do spotkania oraz instrukcję prześlemy Ci w mailu zwrotnym.

Konsultacje potrwają do 15 lipca. Zgłoszone podczas konsultacji uwagi ZTM przeanalizuje i w połowie sierpnia ogłosi propozycje zmian, które będzie można wdrażać po uruchomieniu trasy tramwajowej.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA