Zakończenie dostaw lokomotyw Griffin EU160
PKP Intercity odebrało dwie ostatnie lokomotywy Griffin EU160, kończąc realizację kontraktu na dostawę 46 pojazdów wyprodukowanych przez Newag w Nowym Sączu. Umowa została podpisana w grudniu 2023 r., a pierwsze lokomotywy trafiły do przewoźnika w październiku 2024 r. Zakup był współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Lokomotywy Griffin EU160, osiągające prędkość do 160 km/h, są wykorzystywane w ruchu dalekobieżnym i wyposażone m.in. w system ETCS poziomu 2, monitoring wizyjny, systemy diagnostyczne, przeciwpożarowe oraz łączności. Po zakończeniu kontraktu PKP Intercity dysponuje łącznie 96 lokomotywami tego typu.
Pierwsze lokomotywy Griffin EU200
Równolegle rozpoczęły się odbiory nowej generacji lokomotyw Griffin EU200. PKP Intercity odebrało dwie pierwsze jednostki z zamówionej puli 63 pojazdów, przy czym umowa przewiduje opcję zakupu kolejnych 32 lokomotyw.
Griffin EU200 to wielosystemowe lokomotywy elektryczne przystosowane do prędkości 200 km/h, zdolne do pracy pod trzema systemami zasilania. Pojazdy są przeznaczone do obsługi połączeń dalekobieżnych na modernizowanych liniach kolejowych, a proces ich homologacji międzynarodowej jest w toku.
Inwestycje zgodne ze strategią
Zakup lokomotyw Griffin EU160 i EU200 wpisuje się w strategię rozwoju floty PKP Intercity. W zakładach Newagu w Nowym Sączu, oprócz realizacji kontraktu na lokomotywy EU200, prowadzone są także prace nad produkcją 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Łączna wartość obu projektów wynosi niemal 5,7 mld zł brutto.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
