REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL

Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km). Na odcinkach Konin – Stryków (A2) i Wrocław – Sośnica (A4) z systemu e-TOLL mogą korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich.

 
Zdjęcie: GDDKiA, www.gddkia.gov.pl
Zdjęcie: GDDKiA, www.gddkia.gov.pl
Zmieni się organizacja ruchu na wjeździe i wyjeździe z autostrady. Otwarte zostały pierwsze Miejsca Obsługi Klienta. Można już instalować na telefonach bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL do wnoszenia opłat. Przewidziano okres przejściowy, w którym działać będą dwa systemy e-TOLL i viaTOLL.

Czym jest e-TOLL


System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi system viaTOLL, który zostanie wygaszony najpóźniej do 30 września 2021 r. W tym czasie przewidywany jest okres przejściowy, w którym będą funkcjonować dwa systemy poboru opłat dla  pojazdów ciężkich – viaTOLL i e-TOLL. Każdy użytkownik będzie miał możliwość wyboru najdogodniejszego dla niego terminu przejścia do e-TOLL.

Nowy system służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Umożliwi on opłacanie przejazdów zarówno przez pojazdy ciężkie jak i lekkie (na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez skarb państwa). e-TOLL jest zintegrowany z system SENT oraz usługami gov.pl.

Wraz ze startem systemu na miejscach poboru opłat autostrad A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica, dla użytkowników systemu e-TOLL i viaTOLL zostały uruchomione dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe. Została też wprowadzona, jako opcja, możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.

Wsparcie MF i KAS


4 maja br. wystartowała strona internetowa systemu. Możliwość rejestracji online w systemie e-TOLL z wykorzystaniem Internetowego Konta Klienta uruchomiono 25 maja br.

Działa Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta, udzielające całodobowo wsparcia oraz informacji
w 4 językach (polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim).

Korzyści

System e-TOLL to przede wszystkim kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy, wgląd w historię opłat i zarządzenie kontem oraz możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych.

To nowoczesny, wygodny sposób opłacenia przejazdu po drogach płatnych przez pojazdy ciężkie (powyżej 3,5 tony) w całej sieci dróg liczącej ok. 3 700 km, a także przez pojazdy lekkie na odcinkach autostrad zarządzanych przez Skarb Państwa. To oszczędność pieniędzy i czasu. To poprawa komfortu przejazdu.

Jak skorzystać z nowego systemu?


Wystarczy się zarejestrować, najprościej przez Internetowe Konto Klienta (IKK) i wybrać sposób przekazywania danych do systemu (OBU, ZSL lub aplikacja mobilna) oraz określić sposób płatności za przejazd. Rejestracji można także dokonać osobiście w Miejscach Obsługi Klienta (MOK). Lista otwartych MOK jest dostępna na www.etoll.gov.pl.

Użytkownicy sami będą mogli wybrać najwygodniejszy dla nich sposób przekazywania danych geologalizacyjnych do systemu:
– Aplikacja mobilna e-TOLL PL – już dziś dostępna do bezpłatnego pobrania w Google Play lub AppStore. Aplikacja jest zintegrowana z systemem SENT, dzięki czemu za jej pośrednictwem możliwe będzie jednoczesne przekazywanie danych geolokalizacyjnych na potrzeby poboru opłat drogowych oraz przewozu towarów objętych systemem SENT.
– OBU – do nabycia u operatora OBU lub w sieci dystrybucji Ministerstwa Finansów.
– ZSL – należy sprawdzić czy system ZSL zainstalowany w pojeździe jest kompatybilny
z e-TOLLem. Jeśli tak, konieczne jest poproszenie operatora o uruchomienie usługi. Jeśli urządzenie nie jest zgodne, należy je wymienić.

Free flow od 1 grudnia 2021 r.


Od 1 grudnia 2021 r. przejazd państwowymi odcinkami autostrad będzie się odbywał bez zatrzymywania się przed bramkami. Kierowcy pojazdów lekkich będą mogli opłacić przejazd na dwa sposoby:
– zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
– na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do e-TOLL, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich – OBU/ZSL lub z wykorzystaniem aplikacji e-TOLL PL. 

Źródło: tekst GDDKiA, www.gddkia.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA