Nowy tunel na stacji Warszawa Gdańska – kluczowy etap zakończony
Dobiegły końca zasadnicze prace konstrukcyjne nowego tunelu pod torami na stacji Warszawa Gdańska. Przejście o długości 180 metrów połączy ul. Ks. Romana Indrzejczyka z obecnym tunelem prowadzącym do budynku dworca i stacji metra. Otwarcie planowane jest na II kwartał 2026 roku. Inwestycja poprawi dostęp do peronów oraz umożliwi wygodne przesiadki na komunikację miejską: metro, autobusy i tramwaje.
Postęp robót i dostępność peronów
Wykonawca, firma PORR, zrealizował już główną część tunelu wraz z łącznikiem do istniejącego przejścia. Obecnie trwają prace scalające oba obiekty. Równocześnie montowane są schody ruchome prowadzące na peron nr 4 oraz przygotowywane miejsca pod windy.

W sierpniu planowane jest ponowne uruchomienie peronów 4 i 5. Zyskają one nowe zadaszenia chroniące podróżnych przed warunkami atmosferycznymi oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej – z cyfrowymi wyświetlaczami, nagłośnieniem i monitoringiem. Kolejny etap modernizacji obejmie perony nr 2 i 3, a zmiany zostały już uwzględnione w rozkładzie jazdy.
Estetyka i funkcjonalność nowego przejścia
W tunelu zostaną ułożone szaro-beżowe płytki, a ściany ozdobi mural ukazujący historię kolei oraz Warszawy. Wejście od strony Żoliborza znajdzie się przy ul. Ks. Romana Indrzejczyka i będzie wyposażone w schody oraz windę. Po drugiej stronie tunel połączy się z istniejącym przejściem do budynku dworca. Na perony 2, 3 i 4 będzie można dostać się zarówno schodami tradycyjnymi, jak i ruchomymi oraz windami – co ułatwi poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością.
Znaczenie inwestycji i źródła finansowania
Modernizacja stacji Warszawa Gdańska stanowi element szerszego programu przebudowy infrastruktury kolejowej w stolicy, obejmującego również modernizację linii średnicowej oraz stacji Warszawa Wschodnia. Budowa dodatkowego przejścia i nowych wyjść z peronów pozwoli równomiernie rozłożyć ruch pasażerski, zwiększając bezpieczeństwo i komfort podróży.
Całkowity koszt prac wynosi około 80 mln zł netto i finansowany jest ze środków budżetowych. Zakończenie wszystkich robót oraz udostępnienie peronów planowane jest na I kwartał 2026 roku, natomiast nowy tunel będzie dostępny w II kwartale 2026 roku. Harmonogram uległ korekcie z powodu nieprzewidzianych trudności – odkrycia nieoznaczonych kabli, odmiennych warunków gruntowo-wodnych oraz obecności gruzu i fragmentów betonu pod ziemią – co wymagało dostosowania zakresu robót.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
