REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Zakończono budowę obwodnicy Opatowa w ciągu S74 i DK9

Zakończyła się realizacja inwestycji drogowej, jaką jest obwodnica Opatowa w ciągu dróg S74 i DK9. Projekt, zrealizowany w formule „Projektuj i buduj” przez konsorcjum Mostostal Warszawa i ACCIONA, znacząco poprawia układ komunikacyjny regionu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miasta oraz zwiększając bezpieczeństwo na kluczowych trasach krajowych.

Obwodnica Opatowa w ciągu S74 i DK9
Obwodnica Opatowa, fot. Mostostal Warszawa, www.mostostal.waw.pl
Spis treści

Zakończenie budowy obwodnicy Opatowa

Obwodnica Opatowa została oddana do użytku po zakończeniu prac prowadzonych w systemie „Projektuj i buduj”. Inwestycję zrealizowało konsorcjum Mostostal Warszawa wraz z partnerem strategicznym – firmą ACCIONA. Projekt stanowi kolejne przedsięwzięcie infrastrukturalne zrealizowane przez spółkę we współpracy z administracją publiczną i samorządami.

Jak podkreślono, zakończenie budowy jest potwierdzeniem skutecznej organizacji procesu inwestycyjnego oraz pracy zespołów odpowiedzialnych za realizację kontraktu.

Kluczowa inwestycja drogowa dla regionu

Obwodnica Opatowa ma łącznie 11,5 km długości. Nowa trasa wyprowadza ruch tranzytowy poza obszar miejski, skraca czas przejazdu na kierunkach Kielce–Lublin oraz Radom–Rzeszów, a także istotnie poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach krajowych nr 9 i 74.

Inwestycja jest strategicznym elementem powstającej drogi ekspresowej S74, która docelowo połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.

Obwodnica Opatowa w ciągu S74 i DK9
Obwodnica Opatowa, fot. Mostostal Warszawa, www.mostostal.waw.pl

Nowy układ drogowy obwodnicy Opatowa

W ramach zadania powstał rozbudowany układ komunikacyjny obejmujący zarówno drogi główne, jak i obiekty inżynierskie. Zakres inwestycji objął:

  • 5,1 km dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 klasy GP,
  • ok. 6,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S74,
  • 3 km jednojezdniowego łącznika północnego do DK74,
  • dwa węzły drogowe: Opatów oraz Opatów I,
  • 20 obiektów inżynierskich, w tym cztery estakady łączące funkcje mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt.

Największa estakada w ciągu DK9 ma blisko 300 m długości, a wysokość jej podpór sięga 17 m.

Efekty realizacji i finansowanie

Nowa trasa umożliwia całkowite ominięcie Opatowa, odciążając centrum miasta od intensywnego ruchu ciężkiego i eliminując dotychczasowe zatory komunikacyjne. W 2025 r. Mostostal Warszawa S.A. zakończył również budowę 3-kilometrowego łącznika północnego do DK74, który uzupełnia układ drogowy obwodnicy.

Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 396,6 mln zł. Inwestycja była częściowo finansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.