Obwodnica Zatora – pierwszy projekt drogowy GDDKiA z technologią BIM
Obwodnica Zatora to pierwsza inwestycja drogowa GDDKiA w Polsce z pełnym wykorzystaniem technologii BIM. Cyfrowe modelowanie procesu inwestycyjnego obejmie wszystkie etapy – od projektowania, poprzez realizację, aż po późniejsze utrzymanie drogi. W ramach kontraktu zastosowany zostanie również Elektroniczny Dziennik Budowy. Celem projektu jest przetestowanie efektywności technologii BIM na polskim rynku, identyfikacja barier jej wdrażania oraz zebranie doświadczeń potrzebnych do opracowania długoterminowej strategii rozwoju tej metodyki w kraju.
Parametry techniczne obwodnicy
Nowa droga krajowa nr 28 (Zator – Nowy Sącz) zostanie poprowadzona po zachodniej stronie miasta. Będzie to trasa jednojezdniowa klasy GP (główna przyspieszona) o długości 2,1 km, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
W ramach inwestycji powstanie rondo łączące DK44 i DW781 oraz rozbudowana zostanie część istniejącej infrastruktury – fragmenty ulic Wadowickiej, Gen. Sikorskiego, Bugajskiej, Jana Pawła II i Hallera. Powstaną również nowe drogi gminne, które poprawią obsługę przyległych terenów.

Infrastruktura towarzysząca i ochrona środowiska
Dla poprawy bezpieczeństwa przewidziano budowę dwóch podziemnych przejść pieszo-rowerowych. Inwestycja zostanie wyposażona w ekrany akustyczne redukujące hałas oraz elementy sprzyjające ochronie środowiska – przejście dla zwierząt, trzy przepusty i dwa stawy kompensacyjne wspierające lokalny ekosystem.
Innowacyjny charakter inwestycji
Ze względu na pionierskie zastosowanie BIM, wykonawcę wyłoniono w trybie dialogu konkurencyjnego, co umożliwiło uwzględnienie specyfiki nowatorskich rozwiązań. Jak podkreśla Piotr Laska, członek zarządu STRABAG, firma posiada już doświadczenie w realizacji projektów z elementami BIM, m.in. na węźle drogowym S19 Lasy Janowskie, wiadukcie DK42 na A1 węzeł Radomsko, obwodnicy Pułtuska (DK61) czy na odcinku autostrady A2 Siedlce–Malinowiec. Technologia ta była także stosowana w projektach kubaturowych, takich jak rozbudowa Szpitala Bielańskiego w Warszawie czy nowa siedziba Narodowego Banku Polskiego.
Harmonogram realizacji
Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu 2025 r. i potrwają do końca 2027 r. Projekt jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Droga krajowa nr 28 ma strategiczne znaczenie jako szlak komunikacyjny prowadzący z zachodniej Małopolski do przejścia granicznego w Medyce.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
