REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

STRABAG zbuduje obwodnicę Zatora z wykorzystaniem technologii BIM

26 sierpnia 2025 r. konsorcjum spółek STRABAG Infrastruktura Południe i STRABAG podpisało umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na realizację pierwszej w Polsce inwestycji drogowej, w której zostanie zastosowana technologia BIM (Building Information Modeling). Pilotażowy projekt obejmie budowę obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28, co odciąży centrum miasta i poprawi komfort mieszkańców oraz kierowców.

Rzut przebiegu obwodnicy Zatora - technologia BIM
Rzut przebiegu obwodnicy Zatora, źródło: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
Spis treści

Obwodnica Zatora – pierwszy projekt drogowy GDDKiA z technologią BIM

Obwodnica Zatora to pierwsza inwestycja drogowa GDDKiA w Polsce z pełnym wykorzystaniem technologii BIM. Cyfrowe modelowanie procesu inwestycyjnego obejmie wszystkie etapy – od projektowania, poprzez realizację, aż po późniejsze utrzymanie drogi. W ramach kontraktu zastosowany zostanie również Elektroniczny Dziennik Budowy. Celem projektu jest przetestowanie efektywności technologii BIM na polskim rynku, identyfikacja barier jej wdrażania oraz zebranie doświadczeń potrzebnych do opracowania długoterminowej strategii rozwoju tej metodyki w kraju.

Parametry techniczne obwodnicy

Nowa droga krajowa nr 28 (Zator – Nowy Sącz) zostanie poprowadzona po zachodniej stronie miasta. Będzie to trasa jednojezdniowa klasy GP (główna przyspieszona) o długości 2,1 km, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.

W ramach inwestycji powstanie rondo łączące DK44 i DW781 oraz rozbudowana zostanie część istniejącej infrastruktury – fragmenty ulic Wadowickiej, Gen. Sikorskiego, Bugajskiej, Jana Pawła II i Hallera. Powstaną również nowe drogi gminne, które poprawią obsługę przyległych terenów.

Model przebiegu obwodnicy Zatora w technologii BIM
Model przebiegu obwodnicy Zatora, źródło: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/

Infrastruktura towarzysząca i ochrona środowiska

Dla poprawy bezpieczeństwa przewidziano budowę dwóch podziemnych przejść pieszo-rowerowych. Inwestycja zostanie wyposażona w ekrany akustyczne redukujące hałas oraz elementy sprzyjające ochronie środowiska – przejście dla zwierząt, trzy przepusty i dwa stawy kompensacyjne wspierające lokalny ekosystem.

Innowacyjny charakter inwestycji

Ze względu na pionierskie zastosowanie BIM, wykonawcę wyłoniono w trybie dialogu konkurencyjnego, co umożliwiło uwzględnienie specyfiki nowatorskich rozwiązań. Jak podkreśla Piotr Laska, członek zarządu STRABAG, firma posiada już doświadczenie w realizacji projektów z elementami BIM, m.in. na węźle drogowym S19 Lasy Janowskie, wiadukcie DK42 na A1 węzeł Radomsko, obwodnicy Pułtuska (DK61) czy na odcinku autostrady A2 Siedlce–Malinowiec. Technologia ta była także stosowana w projektach kubaturowych, takich jak rozbudowa Szpitala Bielańskiego w Warszawie czy nowa siedziba Narodowego Banku Polskiego.

Harmonogram realizacji

Prace budowlane rozpoczną się we wrześniu 2025 r. i potrwają do końca 2027 r. Projekt jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Droga krajowa nr 28 ma strategiczne znaczenie jako szlak komunikacyjny prowadzący z zachodniej Małopolski do przejścia granicznego w Medyce.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.