![Zdjęcie: GDDKiA](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Maj/15/_resampled/ResizedImage600450-obwodnicaSzczuczyna.png)
Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Obwodnica Szczuczyna, choć niewielka, już w II połowie przyszłego roku połączy się z budowanym obecnie odcinkiem S61 Stawiski – Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno – Stawiski (16,43 km). W 2022 także z odcinkiem Szczuczyn – Ełk Południe. Cała Via Baltica na obszarze Polski zostanie zrealizowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025).
Różne nawierzchnie…
![Zdjęcie: GDDKiA](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2020/Maj/15/_resampled/ResizedImage600450-obwodnicaSzczuczyna2.png)
Nawierzchnia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna została wykonana z betonu cementowego (z wyjątkiem obiektów inżynierskich, gdzie nawierzchnia jest także bitumiczna i przystosowana do najcięższego ruchu (115 kN/oś). Tym samym obwodnica stała się pierwszą w regionie z jezdniami o różnej nawierzchni, ponieważ pierwsza jezdnia – wybudowana w 2015 roku – ma nawierzchnię bitumiczną.
…ale standard „eski”
Wybudowana II jezdnia ma długość około 6,58 km. Łączy się z powstałym w ramach I etapu budowy obwodnicy – dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Cała obwodnica ma tym samym 8 kilometrów i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasami awaryjnymi i pasem rozdziału.
Wybudowano też wszystkie urządzenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe) oraz ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt oraz wygrodzenia).
Budowa była realizowana w systemie „Projektuj i buduj” od 26 maja 2017 r. Całkowita wartość umowy na roboty: 75 080 380,94 zł brutto. Generalnym Wykonawcą jest spółka POLAQUA. Nadzór nad robotami sprawuje spółka TPF.
Parametry techniczne:
– Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu
– Szerokość pasów ruchu: 3,5 m
– Pasy awaryjne: 2,5 m każdy
– Szerokość pobocza gruntowego: 0,75 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD
– Pas dzielący: od 5 do 12 m
– Obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
– 1 most z funkcją przejścia dla zwierząt
– 4 wiadukty – wszystkie z funkcją przejścia dla zwierząt
– 21 przepustów
– 208 metrów – długość ekranów akustycznych
Kalendarium budowy II jezdni obwodnicy Szczuczyna
26 maja 2017 r. – podpisanie umowy w systemie „Projektuj i buduj”
10 października 2018 r. – uzyskanie ZRID
16 października 2018 r. – rozpoczęcie robót w terenie
15 maja 2020 r. – oddanie drogi do użytku
Źródło: GDDKiA