REKLAMA
Tunele Wiadomości
3 Minuty czytania

Oddano do użytku tunel na Zakopiance

Nastąpiła chwila wyczekiwana przez kierowców jadących na Podhale. Od 12 listopada 2022 r. mogą oni korzystać z tunelu pod górą Luboń Mały w ciągu S7 Lubień – Rabka-Zdrój, a przejazd nim zajmuje niespełna dwie minuty.

 
Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
Drogowcy połączyli oddane wcześniej nowe odcinki Zakopianki, a tym samym pomiędzy Myślenicami i Rabką-Zdrój kierowcy mają do dyspozycji ok. 32 km drogi ekspresowej.

– To epokowa zmiana. Dzięki tunelowi w ciągu Zakopianki na S7, a także dzięki budowie nowoczesnej i wygodnej drogi Rdzawka – Nowy Targ, każdy mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Krakowa – kierowcy i pasażerowie, będą mogli bezpiecznie i komfortowo udać się w na wypoczynek w polskich górach, czy też na południu Europy –
powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Myślę, że każdy zdaje sobie sprawę, jak ważnym szlakiem drogowym jest Zakopianka. Nie tylko w wymiarze regionalnym, ale również krajowym i międzynarodowym. Dlatego dzisiejsze oddanie do ruchu tunelu na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój to dobra informacja dla wielu kierowców –
powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Bezpieczniej i szybciej dotrą oni do celu swojej podróży. To nie wszystko. Do końca roku przygotowaliśmy dla kierowców więcej takich dobrych informacji, ponieważ planujemy udostępnić jeszcze ponad 170 km nowych dróg. 

Skrócenie czasu podróży


Gdy w 2016 r. rozpoczynała się budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój, pokonanie ok. 16 km starej DK7 ze średnią prędkością ok. 42 km/h zajmowało ok. 15 minut, a czasem nawet dłużej. Po puszczeniu ruchu w tunelu skrócimy czas przejazdu blisko o połowę. Pamiętajmy jednak, że w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Zamontowany jest odcinkowy pomiar prędkości. Sam odcinek tunelowy można przejechać w niespełna dwie minuty.

Parametry tunelu


Tunel posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, długość 2058 m, wysokość 4,7 m, szerokość użytkową 14,9 m, dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.

Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, są oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W tym Centrum dyspozytorzy pracują całodobowo. 

S7 na południe


Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma kilometr długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem (zlokalizowana jest na odcinku Skomielna Biała – Rabka-Zdrój). Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy zadania:
– I S7 Lubień – Naprawa,
– II S7 Naprawa – Skomielna Biała (tunelowy),
– III S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 Rabka-Zdrój – Chabówka).

Źródło: tekst GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA