Zakres inwestycji
Na 16-kilometrowym odcinku S1 Oświęcim – Dankowice powstały trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Wybudowano 18 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty, estakadę oraz przejścia dla zwierząt.
Na szczególną uwagę zasługuje estakada o długości ponad 480 m, wykonana w technologii nasuwu segmentów, oraz most drogowy o długości 224 m, przeprowadzony nad Wisłą. Dodatkowo zrealizowano siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych oraz 17 zbiorników retencyjnych.

Obwodnica Oświęcimia
Pierwszy fragment obwodnicy (2,2 km) oddano do użytku w grudniu 2024 r. Najnowszy, 4,2-kilometrowy odcinek łączy węzeł Oświęcim na S1 z rondem w Pławach. Do czasu ukończenia sąsiednich fragmentów S1 obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu, ograniczająca przejazd tylko dla pojazdów do 3,5 t.
Samochody osobowe i dostawcze z Oświęcimia, Brzezinki i Pław mogą korzystać z odcinka obwodnicy w kierunku Woli, Jedliny oraz węzła Oświęcim. Pojazdy jadące od strony S1 zjadą do ronda na ul. Wolskiej, jednak bez możliwości przejazdu przez most na Wiśle do centrum miasta. Rozwiązanie to zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami.
Ograniczenia i kolejne etapy
Oddany fragment S1 i obwodnica pozostaną dostępne wyłącznie dla pojazdów do 3,5 t do czasu zakończenia budowy odcinków Oświęcim – Bieruń i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów.
Jeszcze w tym roku planowane jest udostępnienie dalszych odcinków:
- Bieruń – Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia),
- Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (połączenie z istniejącą S1).
Pełne zakończenie prac na odcinku Bieruń – Oświęcim zaplanowano na III kwartał 2026 r., a na obwodnicy Oświęcimia – na połowę 2026 r. W połowie 2027 r. zakończą się roboty na ostatnim odcinku Mysłowice – Bieruń, co pozwoli na udostępnienie całej trasy S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
