REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Otwarto dworce w Garwolinie i Łaskarzewie

Są niewielkie, ale komfortowe, funkcjonalne i ekologiczne. 12 września 2022 roku nowo wybudowane dworce kolejowe Garwolin i Łaskarzew Przystanek zostały otwarte dla podróżnych.

 
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Budowa nowych dworców PKP przy trasie kolejowej Warszawa – Lublin trwała nieco ponad rok. Obydwa zostały wzniesione w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworce w Łaskarzewie i Garwolinie odznaczają się prostą i nowoczesną bryłę z dominantą w postaci wieży zegarowej. To budynki posiadające identyczny układ funkcjonalno-przestrzenny. Są one podzielone na dwie części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajduje się toaleta, natomiast w drugiej części mieści się lokal na wynajem. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części, zlokalizowano również ławki oraz stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Dworce są podobne do siebie niczym dwie krople wody, ale różnią się wyglądem elewacji – w Garwolinie wykończono ją głównie cegłą klinkierową w kolorze czerwonym z rustykalną strukturą lica, natomiast w Łaskarzewie płytami wielkoformatowymi w kolorze białym i grafitowym.

– Dworce Garwolin i Łaskarzew Przystanek to kolejne Innowacyjne Dworce Systemowe, które udostępniamy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Łącznie w ramach obecnego programu otworzyliśmy ich już osiemnaście, a niebawem dołączą do nich kolejne – w tym dworzec w Kornelinie, który planujemy udostępnić podróżnym w najbliższym czasie –
mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Nowe dworce są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowano w nich potencjalne bariery architektoniczne oraz wprowadzono rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. automatyczne drzwi do poczekalni, oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące czy mapy dotykowe. Kontrastowa kolorystyka wnętrz pozwoli łatwiej poruszać się w przestrzeni dworca osobom niedowidzącym.

Innowacyjne Dworce Systemowe w Łaskarzewie i Garwolinie są również przyjazne środowisku i   bezpieczne. Na dachu każdego z nich umieszczono panele fotowoltaiczne wytwarzające około 2700 kWh „zielonej energii” rocznie. Natomiast pod ziemią wybudowano zbiorniki gromadzące deszczówkę, z których woda posłuży do podlewania terenów zielonych lub spłukiwania dworcowych toalet. Oświetlenie dworców zrealizowano z wykorzystaniem energooszczędnych źródeł światła (LED), sterowanych za   pomocą czujników ruchu współpracujących z sensorami natężenia światła. W budynkach zainstalowano również pompy ciepły oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS), który będzie sterował urządzeniami i instalacjami oraz dbał o optymalizacje zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Z kolei dzięki nowoczesnym systemom monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu poprawi się bezpieczeństwo podróżnych na dworcach i w ich otoczeniu.

Inwestycje w Łaskarzewie i Garwolinie odmieniły również najbliższe otoczenie dworców. Oprócz ułożenia nowych chodników i zmian w układzie drogowym wyznaczono nowe miejsca postojowe. Przy dworcu Łaskarzew Przystanek jest ich 8, a w Garwolinie 6. W sąsiedztwie obydwu obiektów zamontowano nowe elementy małej architektury: ławki, kosze, latarnie, a także uporządkowano tereny zielone i nasadzono nowe rośliny.

Łączny koszt budowy dworców Łaskarzew Przystanek i Garwolin to odpowiednio 4,8 mln zł brutto oraz 4,7 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac, realizowanych w formule „Projektuj i buduj”, było SKB S.A.

Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA