Budynek dworca w Raciborzu składa się z trzech funkcjonalnie połączonych ze sobą segmentów. Bryła dworca, który wybudowano w latach 70. XX w., przeszła olbrzymią metamorfozę. Elewacja zyskała nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zamontowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrza budynku. W szczycie części centralnej znajduje się zegar oraz podświetlany napis z nazwą dworca kolejowego. Poza fasadą wyjątkowo interesująco prezentuje się południowa część budynku z „zieloną ścianą” o powierzchni 60 mkw., na której rośnie prawie pięćset roślin. Elewacja dworca zyskała także nową iluminację.
W centralnej części dworca, na parterze, znajduje się poczekalnia dla podróżnych z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. Na piętrze środkowej części budynku jest poczekalnia letnia, będącą jednocześnie tarasem widokowym – to otwarta przestrzeń, przykryta dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Podróżni dostaną się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Dzięki przebudowie, skrzydła budynku uzyskały całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze znajduje się przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. W skrzydle południowym na poziomie ulicy są lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzona przez samorząd. Po południowej stronie dworca powstał niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostały chodniki. Przy dworcu znajduje się także parking rowerowy oraz stacja naprawy rowerów.
Przebudowany dworzec został dostosowany dla osób niepełnosprawnych.
Na dworcu powstały rozwiązania ekologiczne m.in.:
- energooszczędne oświetlenie,
- odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej,
- wentylacja z odzyskiem ciepła,
- panele fotowoltaiczne.
Inwestor: PKP SA
Wykonawca: Texom Sp. z o.o.
Projektant: GPVT Pracownia Architektoniczna s.c.