REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Otwarto dworzec w Opalenicy

Funkcjonalny, z nowocześnie urządzoną przestrzenią obsługi podróżnych, poddaną renowacji elewacją i otoczeniem, a do tego komfortowy, dostępny i proekologiczny – taki jest przebudowany dworzec kolejowy w Opalenicy.

 

Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl

Choć podróżni mogli już korzystać z części dworca od listopada ubiegłego roku, gdy obsługa podróżnych została przeniesiona z powrotem do niego po likwidacji dworca tymczasowego, to 23 lutego 2023 r. zakończono inwestycję i obiekt został oficjalnie otwarty dla podróżnych. Przebudowę dworca w Opalenicy zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej renowację przeszła elewacja budynku, na której odtworzono detale architektoniczne, a także symetrię okien. Największą zmianą w wyglądzie budynku jest zastąpienie części ścian od frontu dworca przeszkloną fasadą doświetlającą przestrzeń obsługi podróżnych, a także wyburzenie przybudówki po zachodniej stronie dworca i budowa w jej miejsce wiaty rowerowej z betonu architektonicznego dla ponad 50 jednośladów. Budynek dworca zyskał również iluminację nocną, a także napisy z nazwą dworca oraz „dworzec kolejowy”.

Przestrzeń obsługi podróżnych zaaranżowano w nowoczesny sposób, z dużym dostępem światła dziennego. Dostaje się ono do wnętrza poprzez szklaną fasadę od strony miasta oraz wielkoformatowe okna wkomponowane w elewację od strony peronów. Kolorystyka wnętrza jest utrzymana w jasnych barwach i modnych szarościach. Wewnątrz podróżni znajdą przestronną poczekalnię z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy, elektronicznymi tablicami odjazdów i przyjazdów pociągów oraz nowoczesnym systemem informacji głosowej. Na parterze dworca mieszczą się również kasa biletowa oraz toalety. Do wynajmu przygotowano lokal handlowo-usługowy na parterze oraz pomieszczenia na piętrze budynku.

– Dworzec w Opalenicy jest ósmą inwestycją dworcową zakończoną w województwie wielkopolskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. W tej lokalizacji przebudowaliśmy dworzec, zachowując jego historyczny wygląd i wyposażając go w rozwiązania, które powinien posiadać każdy współczesny obiekt obsługi pasażerskiej. Dzięki temu stał się on komfortowy, bezpieczny i dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a także przyjazny środowisku – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie dworzec w Opalenicy stał się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano w nim i w jego otoczeniu bariery architektoniczne, a także wdrożono szereg nowych rozwiązań, w tym m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca. Przy kasie zamontowano również urządzenie wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych. Podróżni z niepełnosprawnościami skorzystają również ze specjalnie przystosowanych do ich potrzeb toalet.

W ramach inwestycji wdrożono również wiele rozwiązań technicznych, które sprawiły, że dworzec stał się ekologiczny i bezpieczny. Dzięki ociepleniu elewacji, zastosowaniu pomp ciepła i montażowi nowej stolarki okiennej, drzwiowej oraz fasad o niskim współczynniku przenikalności ciepła budynek stał się bardziej efektywny energetycznie. Ponadto zamontowano w nim energooszczędne oświetlenie, a także system inteligentnego zarządzania budynkiem. Steruje on nie tylko wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu, ale dba również o optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nadzoruje on również pracę nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowych.

Modernizacja objętego ochroną konserwatorską dworca to również rearanżacja terenu w jego najbliższym otoczeniu. Został on przebudowany wraz z ułożeniem nowych ścieżek dla osób niewidomych i niedowidzących. Koszt przebudowy dworca w Opalenicy to 10,7 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia Demiurg Sp. z o.o. z Poznania, a wykonawcą prac budowlanych była firma AGROBEX sp. z o.o. z Poznania.

Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA