Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej w Tłuszczu wybudowano całkowicie nowy dworzec w formule indywidualnego Innowacyjnego Dworca Systemowego. To czwarty po Ciechanowie, Mławie, Nasielsku oraz Pomiechówku tego typu obiekt w województwie mazowieckim.
Nowy dworzec to nowoczesna, minimalistyczna i geometryczna bryła z dominantą w postaci wieży zegarowej. Jego charakterystyczną cechą są olbrzymie szklane witryny doświetlające przestrzeń obsługi podróżnych. Pozostałą część elewacji wykończono cegłą licową, a dworcową wieżę i daszek w strefie wejściowej ciemnoszarymi, pionowymi lamelami. Na fasadzie od frontu umieszczono podświetlany zegar oraz logotyp PKP z napisem „dworzec kolejowy”. Podobny szyld znalazł się również od strony torów z tym, że z nazwą miejscowości. Dworzec zyskał również subtelną iluminację nocną. Co ważne znajduje się on bliżej wejścia na perony niż dotychczasowy, co zwiększa komfort korzystających z niego pasażerów.
Nowocześnie zaaranżowano wnętrze dworca, które utrzymano w modnej i minimalistycznej kolorystyce. Z bielą ścian, współgra szara gresowa posadzka oraz antracytowy, wykonany z lameli sufit, który przechodzi w biały, pełny w pobliżu kas biletowych. Cała przestrzeń obsługi podróżnych jest doświetlona światłem dziennym dostającym się do wnętrza przez wielkoformatowe witryny. Wnętrze holu-poczekalni wyposażono w ławki, słupki do ładowania urządzeń mobilnych, defibrylator AED, gabloty z rozkładami jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej pobliżu poza kasami, znalazł się również specjalny kącik zabaw dla najmłodszych z zabawkami i grami, a przy nim specjalne pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. Z holu dostaniemy się również do toalet. Resztę powierzchni na dworcu zajmą pomieszczenia na wynajem, biurowe oraz techniczne.
Nowy budynek, jak każdy Innowacyjny Dworzec Systemowy, jest pozbawiony barier architektonicznych oraz posiada wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich m.in. plany dotykowe obiektu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system pętli indukcyjnych – wspierający osoby niedosłyszące czy ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.
Dworzec jest również przyjazny środowisku. Na jego dachu zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii” o mocy 15,39 kWp. Wyposażono go również w system retencji deszczówki, która po oczyszczeniu jest użytkowana jako tzw. woda szara do spłukiwania toalet lub do podlewania terenów zielonych. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o systemie inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS) nadzorującym prace instalacji i urządzeń oraz optymalizującym zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowy.
Wraz z budową nowego dworca zmieniło się jego otoczenie. Przebudowany został układ komunikacyjno-drogowy. Wybudowano także nowy parking na 32 samochody z czterema miejscami dla samochodów osób z niepełnosprawności i trzema typu kiss&ride. W pobliżu budynku powstała również nowa przeszklona i zadaszona wiata rowerowa na 28 rowerów wraz ze stacją naprawy jednośladów. Ponadto uporządkowano zieleń oraz zamontowano nowe elementy małej architektury.
Budowa nowego dworca w Tłuszczu kosztowała łącznie 12,1 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., autorem dokumentacji projektowej GPVT Pracownia Architektoniczna z Poznania, a wykonawcą robót budowlanych Firma Budowlana Anna-Bud z Warszawy.