REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Otwarto obwodnicę Wałcza

Od 19 grudnia kierowcy korzystają z obwodnicy Wałcza. Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 17,8 km wyprowadziła z miasta ruch tranzytowy, w tym ponad 3 tys. ciężarówek, które każdej doby przejeżdża przez samo centrum Wałcza.

 
Łączna wartość inwestycji  to  około 657 mln zł.  Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej  w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko  2014-2020, wysokość dofinansowania UE wyniosła 264,8 mln zł.

Prawie 20 km dwujezdniowej drogi  ekspresowej


Obwodnica Wałcza omija miasto od północy. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na trasie powstało 13 wiaduktów, 2 mosty,  2 estakady  i 4 wiadukty ekologiczne. Największymi obiektami są dwie duże estakady,  E-1 o długości 276 metrów i E-2 o długości 760  metrów. Połączenie z pozostałymi drogami zapewniają  cztery węzły drogowe:  Wałcz Zachód z DK10 od strony Szczecina, Wałcz Północ z DW 163, Wałcz Wschód z DK22 i Witankowo z DK10 od strony Piły. 
 

Zysk dla mieszkańców i transportu

Wałcz był dotychczas  miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym. Przez miasto prowadzą  dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW 163 i DW 178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945   roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta,  mieszając się z ruchem  lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz potrafił zająć nawet godzinę.  Teraz obwodnica  w  ciągu S10  wyprowadzi  główną część ruchu tranzytowego z miasta,  a  pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy  ominą  Wałcz. Obecnie  opracowywana  jest  dokumentacja dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22, która powstanie w ramach rządowego Programu  budowy  100 obwodnic.

Sprawne dokończenie inwestycji przez nowych wykonawców


Inwestycję  pierwotnie realizowała firma  Energopol Szczecin. Wykonawca ten wstrzymał roboty po zrealizowaniu około  85  proc.  prac. GDDKiA w październiku  ubiegłego roku odstąpiła od umowy z tym wykonawcą. Jeszcze w grudniu  2019  roku ruszyły przetargi na dokończenie inwestycji. Prace zostały podzielone na kilka zadań, dzięki czemu w realizacji wzięły też udział mniejsze firmy. Roboty na trasie głównej prowadziła firma PORR, wiadukty i kanał technologiczny wykonywał Budimex, roboty na węzłach kończyła firma Pol Dróg Drawsko Pomorskie,  bariery, ogrodzenie i oznakowanie  GZD –  Saferoad  Grawil, a zieleń firma MGM Business z Wałcza.  Błyskawiczne przetargi i sprawna realizacja przez nowych  wykonawców pozwoliła na udostępnienie  obwodnicy  przed końcem 2020 r. 

Przed nami jeszcze  prace przy węźle Wałcz Zachód


Pewne prace na inwestycji można wykonać po przełożeniu ruchu na obwodnicę. Tak jest z przebudową włączenia węzła Wałcz Zachód do dawnego przebiegu DK10. Droga musi być na odcinku około 300 metrów  całkowicie  przebudowana  i  nie  można było tych prac zrealizować „pod ruchem”. Dlatego od połowy  stycznia przyszłego roku  węzeł Wałcz Zachód będzie zamknięty.  Ruch będzie skierowany na pozostałe węzły. Prace  te  mają się zakończyć w kwietniu, wówczas węzeł zacznie ponownie funkcjonować.

Tekst i zdjęcia: GDDKiA O/Szczecin
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA