Kryteria w przetargu
O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydują cena (60 proc.) oraz doświadczenie wykonawcy (40 proc.). Dokumentacja projektowa w ww. zakresie powinna zostać opracowana w terminie nie dłuższym niż 15 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Przy braku odwołań od wyboru najkorzystniejszej oferty, umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą katowicki Oddział GDDKiA podpisze w IV kwartale br.
W oczekiwaniu na decyzję środowiskową
Trasa będzie przebiegać według wariantu opracowanego na etapie Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Na węźle Piekary Śląskie S11 łączyć się będzie z autostradą A1, drogą wojewódzką nr 911 oraz drogami lokalnymi.
Dokumentacja projektowa dla S11 została podzielona na następujące odcinki:
- od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego,
- od granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego do węzła Radzionków,
- od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Równolegle do przetargu procedowane są wnioski o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU), które GDDKiA złożyła w 2023 roku.
Wymagania projektowe
- klasa techniczna drogi – S,
- przekrój poprzeczny – 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu),
- szerokość pasa ruchu – 3,50 m,
- szerokość pasa awaryjnego – 2,50 m.
Zakres zamówienia
Prace projektowe uwzględnią poprowadzenie drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie w korytarzu wariantu II. Projektanci opracują minimum trzy nowe warianty rozwiązań geometrycznych węzła Piekary Śląskie. Dla tego węzła wykonana zostanie także analiza przepustowości za pomocą mikrosymulacji ruchu dla wszystkich wariantów węzła w celu potwierdzenia poprawności przyjętych rozwiązań projektowych. Ponadto prace projektowe obejmą analizy i prognozy ruchu, z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca oraz wyników najbardziej aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu.
Dokumentacja obejmie również przebudowę lub rozbudowę węzła Piekary Śląskie, a także drogi wojewódzkiej nr 911 (wyłącznie w niezbędnym zakresie). Zakres przebudowy drogi wojewódzkiej będzie wynikał z przeprowadzonych przez wykonawcę analiz. Jego zadaniem będzie przygotowanie dokumentacji pod kątem budowy dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11 i budowy połączeń z drogami poprzecznymi krzyżującymi się z ekspresówką. Dokumentacja projektowa obejmie również budowę obiektów inżynierskich, przepustów drogowych, urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę i zabezpieczenie kolidującej infrastruktury niezwiązanej z drogą.
Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie, GDDKiA nie może na tym etapie wykluczyć konieczności uzyskania nowej DŚU. Wynika to z potencjalnych zmian projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ. Wówczas wykonawca powinien opracować materiały do wniosku o wydanie DŚU oraz – w razie konieczności – uzyskać decyzję.
Cel inwestycji
Trasa stanowić będzie szybkie połączenie Górnego Śląska m.in. z Poznaniem oraz Pomorzem Zachodnim. Do 2030 roku, po realizacji wszystkich odcinków, cała trasa S11 będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina blisko 620 km. W województwie śląskim S11 będzie miała długość około 65 km. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.
Budowa S11 została przyjęta do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).