REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Otwarto przebudowany dworzec Swarzewo

Otwarto przebudowany dworzec Swarzewo, który po kompleksowej modernizacji ponownie służy podróżnym. Odnowiony, historyczny obiekt oferuje nowoczesną i w pełni dostępną przestrzeń obsługi pasażerskiej, zgodną z aktualnymi standardami.

Przebudowany dworzec Swarzewo
Przebudowany dworzec Swarzewo, fot. PKP, www.pkp.pl
Spis treści

Przebudowany dworzec Swarzewo ponownie dostępny dla pasażerów

Przebudowany dworzec Swarzewo obsługuje ruch na linii kolejowej 213 Reda – Hel, z której korzystają głównie pasażerowie pociągów regionalnych POLREGIO. W 2024 r. przystanek przyjmował średnio do 300 podróżnych dziennie, a każdego dnia zatrzymywało się na nim około 26 pociągów.

Historia obiektu sięga 1903 r., kiedy uruchomiono lokalną kolej Puck – Krokowa. Rozbudowa linii w kierunku Helu w latach 1920–1922 wymagała budowy nowego budynku dworca, najprawdopodobniej powstałego na początku lat 20. XX wieku.

Historyczna elewacja odzyskała dawny wygląd

Modernizacja dworca miała na celu nie tylko usprawnienie obsługi pasażerów, lecz także przywrócenie walorów architektonicznych. W trakcie prac stwierdzono poważne uszkodzenia ceglanej elewacji, dlatego – zgodnie z decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków – odtworzono historyczny biały tynk z czarnymi napisami. Zrekonstruowano stolarkę okienną i drzwiową oraz zamontowano zegar od strony torów.

Nowoczesna przestrzeń wewnętrzna dla podróżnych

W przystosowanych do współczesnych potrzeb wnętrzach znajduje się poczekalnia i toalety, wykończone w stonowanej kolorystyce z wykorzystaniem płytek gresowych oraz wzoru lamperii inspirowanego sztukaterią. W poczekalni umieszczono ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, gabloty z rozkładami oraz zegar. Obok zlokalizowano pomieszczenie przeznaczone na wynajem, a ponadto zaplanowano przestrzeń na biletomat i automat z przekąskami.

Otoczenie dworca po przebudowie oraz rozwiązania przyjazne środowisku

Przebudowany dworzec Swarzewo zyskał nowe nawierzchnie chodników i drogi dojazdowej. Powstało 12 miejsc parkingowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Budynek gospodarczy przekształcono w wiatę rowerową, na której dachu zamontowano panele fotowoltaiczne.

W sąsiedztwie dworca ustawiono ławki i oświetlenie, a teren zielony uporządkowano. Obiekt wyposażono w pompę ciepła, energooszczędne oświetlenie oraz inteligentne systemy zarządzania. Likwidacja barier architektonicznych zapewniła pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi i podróżnych z większym bagażem.

Koszty, finansowanie i realizacja inwestycji

Koszt przebudowy dworca wyniósł 5,88 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., które sfinansowały prace z własnych środków, natomiast dokumentacja projektowa została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane wykonało Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane „AGAD” Sp. z o.o., a projekt przygotowała pracownia BUDEN Sp. z o.o. w Gdańsku.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.