REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Otwarto Trasę Kaszubską

21 grudnia br. GDDKiA udostępniła do ruchu drogę S6 między węzłami Strzebielino i Gdynia Wielki Kack. Od początku października br. kierowcy korzystają z fragmentu od Bożepola Wielkiego do Strzebielina.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Gdańsk, www.gov.pl/web/gddkia-gdansk/
Zdjęcie: GDDKiA O/Gdańsk, www.gov.pl/web/gddkia-gdansk/
Już teraz wiadomo, że nowa trasa wpłynie na komfort poruszania się po województwie pomorskim. Przybliży mieszkańcom Trójmiasta tereny w zachodniej części województwa i znacząco poprawi czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią, pokonają tę trasę w ok. 25 min zamiast dotychczasowych 75 min.

Trzy odcinki realizacyjne


Droga ekspresowa S6 była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie – Luzino, Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia. Przekrój drogi stanowią co do zasady dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Odcinek najbardziej obciążony ruchem – między Chwaszczynem a Gdynią Wielkim Kackiem – ma po trzy pasy i pas awaryjny. Ponadto, w ramach tej inwestycji, Obwodnica Trójmiasta na gdyńskim węźle została rozbudowana do trzech pasów ruchu. Na trasie zlokalizowano siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa węzły zespolone – Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. W styczniu zostaną udostępnione dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kamieniu (po jednym dla każdego kierunku). Powstały na nich parkingi z toaletami oraz place zabaw dla dzieci. Docelowo, wyłoniony w przetargu dzierżawca wybuduje tam stacje paliw oraz punkty gastronomiczne. Stosowne umowy zostały już podpisane i trwa faza projektowa.

W ramach inwestycji zostało zbudowanych 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych obiektów jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m.

W trakcie realizacji inwestycji wybudowano również infrastrukturę towarzyszącą drodze ekspresowej – drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Przebudowano sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne, a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni.

Ochrona środowiska


Nie zapomniano o środowisku – wybudowano urządzenia ochrony środowiska takie jak m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt (wśród nich dwa przejścia górne dla zwierząt dużych – pierwsze tego typu w woj. pomorskim) i system odwodnienia ze zbiornikami podczyszczającymi wody opadowe.

Na uwagę zasługuje nowa nawierzchnia na węźle Gdynia Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta i dalej w ciągu nowej S6 w kierunku Chwaszczyna. Jest ona cichsza niż dotychczas budowane na Pomorzu. Dzięki specjalnej strukturze oraz składowi, skutecznie ogranicza hałas generowany przez ruch pojazdów.

Koszty


Koszt inwestycji składający się z projektowania, wykupy gruntów, nadzorów i prac budowlano-montażowych wynosi przeszło 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie – Gdynia została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą przeszło 984 mln zł.

Źródło: tekst GDDKiA O/Gdańsk, www.gov.pl/web/gddkia-gdansk/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA