REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

OZE zasilą infrastrukturę na A2

GDDKiA jest na ostatniej prostej z przygotowaniami dokumentacji przetargowej na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowy pas ruchu. OZE mają zasilić infrastrukturę na tym odcinku A2.

 
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Projektanci zaproponują optymalne rozwiązania

W przetargu na opracowanie dokumentacji związanej z poszerzeniem A2 znajdzie się zapis o zastosowaniu odnawialnych źródeł energii (OZE). Zadaniem projektantów będzie opracowanie minimum dwóch wariantów instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej, z wykorzystaniem magazynów energii. Przedstawią również szczegółową analizę ekonomiczną, pozwalającą na optymalny wybór instalacji zarówno pod względem rodzajowym, materiałowym, jak i lokalizacyjnym. Analiza będzie musiała uwzględniać koszty realizacji zadania, późniejszą eksploatację instalacji oraz jej utrzymanie.

GDDKiA oczekuje zaprojektowania rozwiązań, które zapewnią jak największe pokrycie zapotrzebowania na energię elektryczną z odnawialnych źródeł. W dokumentacji projektowej muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji OZE oraz dokładnie określony ich układ.

Lampy LED oświetlą węzły i MOP-y


Dokumentacja projektowa na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą obejmie również modernizację lub budowę nowego oświetlenia drogowego, wykorzystującego jako źródło światła lampy LED. Zastąpią one dotychczas stosowane oświetlenie sodowe i pojawią się na obszarze węzłów Łódź Północ, Łowicz, Skierniewice, Wiskitki, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, a także na MOP-ach i obwodach utrzymania autostrady. W nowym oświetleniu GDDKiA wymaga zastosowania rozwiązań technicznych, umożliwiających efektywne sterowanie oświetleniem drogowym, np. przy zmniejszonym natężeniu ruchu pojazdów i zmianie jasności otoczenia.

Cel – oszczędność prądu i ochrona środowiska


Planowane poszerzenie 89 km autostrady A2 pomiędzy węzłami Łódź Północ i Konotopa o dodatkowy pas ruchu to nie tylko poprawa przepustowości i bezpieczeństwa użytkowników drogi. To także działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i pozyskiwania jej w dużej mierze z odnawialnych źródeł energii. Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady będzie można wprowadzać przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez GDDKiA.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA