REKLAMA
Energetyka Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

PERN rozwija infrastrukturę kolejową w Dębogórzu

W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu zakończono rozbudowę nalewni kolejowej, co stanowi ważny etap w rozwoju infrastruktury kolejowej PERN. Dzięki inwestycji przepustowość obiektu zwiększyła się o 4000 m³ na dobę, wzmacniając możliwości dystrybucyjne i bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Infrastruktura kolejowa PERN – rozbudowa nalewni w Dębogórzu
Nalewnia Kolejowa w Dębogórzu, fot. PERN, www.pern.pl
Spis treści

Rozbudowa nalewni kolejowej w Dębogórzu

Dotychczasowa nalewnia kolejowa została wyposażona w dwa dodatkowe stanowiska, co zwiększyło ich liczbę do ośmiu. Modernizacja pozwala na sprawniejszą ekspedycję paliw i stanowi istotne wsparcie dla budowanej równolegle infrastruktury magazynowej.

Prezes PERN Daniel Świętochowski podkreśla, że spółka konsekwentnie rozwija infrastrukturę, odpowiadając na wyzwania rynku i wzmacniając niezależność energetyczną Polski. W obliczu wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na import paliw z Rosji, rozbudowa zaplecza logistycznego ma strategiczne znaczenie dla stabilności dostaw.

Zmiana kierunków importu paliw

Jeszcze przed 2023 r. ponad 30% importu oleju napędowego do Polski pochodziło z Rosji. Po wprowadzeniu sankcji struktura dostaw uległa całkowitej zmianie. W pierwszym kwartale 2025 r. głównymi dostawcami były Niemcy, Litwa i USA, a dodatkowe ilości paliwa sprowadzane były m.in. z Finlandii, Holandii i Szwecji. W tej sytuacji inwestycje PERN, umożliwiające obsługę tankowców i szybką dystrybucję paliw, zwiększają pewność i bezpieczeństwo energetyczne.

Rozbudowa nalewni kolejowej jest efektem porozumienia zawartego w 2023 r. pomiędzy PERN a Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. Zadanie w formule „zaprojektuj i wybuduj” (GRI) zrealizowała firma KB Pomorze Sp. z o.o.

Większe możliwości magazynowania paliw

Równolegle w Dębogórzu realizowana jest budowa trzech nowych zbiorników magazynowych o łącznej pojemności 150 tys. m³ (po 50 tys. m³ każdy), przeznaczonych do przechowywania produktów naftowych III klasy. Nowa infrastruktura zapewni elastyczność obrotu paliwami i pozwoli na gromadzenie zapasów interwencyjnych.

Budowa zbiorników jest ściśle powiązana z rozwojem Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia, które docelowo umożliwi obsługę tankowców o nośności przekraczającej 100 tys. ton. Zakończenie inwestycji zaplanowano na jesień 2025 r., a sprzyjające warunki atmosferyczne przyspieszają tempo prac.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.