Piętrowe pociągi dalekobieżne – nowy etap modernizacji PKP Intercity
PKP Intercity otworzyło oferty w postępowaniu na dostawę pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dalekobieżnych. Postępowanie, ogłoszone w październiku 2024 roku w trybie dialogu konkurencyjnego, obejmuje zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Dodatkowo przewidziano możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 jednostek.
Do złożenia ofert zaproszono producentów posiadających doświadczenie w realizacji podobnych projektów. Przez trzy miesiące prowadzono rozmowy techniczne z zainteresowanymi wykonawcami. Ostatecznie w kwietniu 2025 roku do składania ofert zaproszono dwóch producentów: Alstom Polska oraz Stadler Polska. Obie firmy posiadają zakłady produkcyjne na terenie kraju – odpowiednio w Chorzowie i Siedlcach – co oznacza, że pociągi będą w całości produkowane w Polsce.
W najbliższych tygodniach oferty zostaną poddane szczegółowej analizie, która pozwoli wyłonić wykonawcę projektu. Zarówno Alstom, jak i Stadler zatrudniają polskich inżynierów oraz pracowników, co dodatkowo wzmacnia krajowy potencjał przemysłowy.
Produkcja w Polsce – zakłady z doświadczeniem
Chorzowski zakład Alstomu, którego początki sięgają 1864 roku, specjalizuje się w produkcji pojazdów kolejowych, w tym piętrowych składów dla rynku europejskiego. Z kolei fabryka Stadlera w Siedlcach, działająca od 2007 roku, dostarczała piętrowe pociągi m.in. dla przewoźników ze Słowenii i Słowacji.
Dzięki lokalizacji produkcji w Polsce projekt przyczyni się do rozwoju krajowego przemysłu kolejowego, a także wzmocni kompetencje technologiczne w zakresie zaawansowanych pojazdów szynowych.
Komfort i technologia na miarę XXI wieku
Nowe pociągi piętrowe o prędkości do 200 km/h będą wykorzystywane do obsługi połączeń krajowych, w tym na trasach z Warszawy do Gdańska, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Olsztyna, Białegostoku oraz Terespola. Składy będą mogły przewozić co najmniej 480 pasażerów, oferując nowoczesne udogodnienia na poziomie europejskich standardów.
Na pokładzie znajdą się:
- fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami i oświetleniem,
- klimatyzacja, WiFi, gniazdka elektryczne i porty USB,
- przestrzenie dla dzieci, strefy ciszy, vendingi oraz miejsca do spożywania posiłków,
- miejsca na rowery i bagaże z systemem zabezpieczeń,
- pełne dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W trosce o bezpieczeństwo przewidziano wyposażenie pociągów w europejski system sterowania ruchem kolejowym ETCS poziomu 1 i 2, systemy diagnostyki pokładowej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz GPS. Składy mają również posiadać homologację umożliwiającą eksploatację na czeskiej sieci kolejowej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
