PKP i PLK zmodernizują dworzec kolejowy i stację w Olkuszu
Spółki PKP i PKP PLK wspólnymi działaniami poprawiają jakość podróżowania koleją w Małopolsce. Spółki zrewitalizują budynek dworca kolejowego, zmodernizują perony i wybudują przejście podziemne w Olkuszu.
– Podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu Programu Inwestycji Dworcowych o nowe dworce. Jednym z nich jest ten w Olkuszu. Rozpoczynamy także przygotowania do budowy łącznicy Tunel – Olkusz, dzięki której czas przejazdu między Olkuszem a Krakowem znacząco się skróci. Konsekwentnie zmierzamy do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Rozszerzenie Programu Inwestycji Dworcowych to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Małopolski. Wiele regionów naszego województwa opiera swoją komunikację właśnie o transport kolejowy. Przywracanie świetności dworcom takim jak ten, tutaj w Olkuszu, to inwestycja podnosząca komfort podróży Małopolan. Jest to o tyle istotne, że dotyczy realizowania obowiązków w naszym codziennym życiu, takich jak dojazd do pracy, na uczelnie i do szkoły – mówił wicewojewoda małopolski Zbigniew Starzec.
Budynek dworca w Olkuszu ma charakter zabytkowy. Został oddany do użytku w 1885 roku. Obecnie wnętrze dworca jest zamknięte, jednak z samej stacji korzysta wielu pasażerów. Modernizacja budynku wpisuje się w plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim. Po rewitalizacji nowoczesny obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami.
– Aktualizacja Programu Inwestycji Dworcowych to odpowiedź na głosy społeczne i potrzeby mieszkańców regionu olkuskiego. Staramy się, aby w pierwszej kolejności prace modernizacyjne dotyczyły obiektów, dzięki którym będzie możliwa optymalizacja ruchu pasażerskiego i zwiększenie komfortu podróżnych nie tylko w dużych ośrodkach, lecz także w mniejszych miejscowościach – mówi Krzysztof Mamiński, prezes Polskich Kolei Państwowych S.A. – Naszym celem jest też przywracanie świetności historycznym obiektom kolejowym – podkreśla prezes.
W Olkuszu przebudowany zostanie nie tylko dworzec – modernizacji będą podlegały również perony. Zgodnie z planem stacja ma być pomocniczym węzłem przesiadkowym. W maju PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji prac budowlanych. Na podstawie przygotowanego projektu zostaną przebudowane tory, perony, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacji Olkusz planowana jest też budowa przejścia podziemnego wyposażonego w windy, które zastąpią kładkę dla pieszych.
– Szykujemy warunki do coraz lepszych przejazdów z Małopolski na Śląsk – trasą między Tunelem a Sosnowcem. Finansowane z budżetu inwestycje poprawiają dostępność pasażerów do kolei na stacjach i przystankach, zwiększamy też poziom bezpieczeństwa na torach. Korzystnie zmieni się również stacja Olkusz. Będzie nowoczesna i dostępna dla wszystkich podróżnych – wylicza Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obecnie prowadzą już prace za ponad 150 mln zł na trasie Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski. Z pierwszych efektów inwestycji podróżni skorzystają już od niedzieli, 9 czerwca. Pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów na przystankach Gajówka, Jeżówka, Zarzecze i Chrząstowice Olkuskie oraz na stacji Wolbrom, na której w kolejnym etapie – wybudowane zostanie m.in. przejście podziemne wyposażone w windy.
Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie i towarowe pojadą nawet dwukrotnie szybciej. Podróżni zyskają wygodniejsze przystanki i stacje. Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych. Usprawni się przewóz towarów z Małopolski na Śląsk. Prace finansowane są z budżetu państwa.
Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.