REKLAMA
Kolej Wiadomości
8 Minut czytania

PKP Intercity inwestuje w EZT

Spółka PKP Intercity odbiera pierwsze pojazdy z dużych zamówień w ramach konsekwentnie realizowanego, największego programu inwestycyjnego w swojej historii.

 
Zdjęcie: PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
Zdjęcie: PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla narodowego przewoźnika dostarcza Stadler Polska, a konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz odpowiada za modernizację składów ED74. Pojazdy już niedługo wzmocnią flotę PKP Intercity.

Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT od Stadler Polska będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Pudła pojazdów są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż stalowe. Niższa masa oznacza mniejsze zużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji. Pojazdy projektowane w oparciu o wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Dzięki wyposażeniu w system ETCS nowe pociągi zapewniają również najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pojazdy posiadają nowoczesny system izolacji wnętrza. Wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych. Łącznie siedlecka fabryka ma dostarczyć 12 nowych pojazdów, a wartość całego kontraktu wynosi 1,015 mld zł brutto. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty EZT przez okres 15 lat.

– Cieszymy się, że produkcja tych nowoczesnych składów przebiega sprawnie, a już niedługo pierwsze z nich będą wozić pasażerów. Dostarczone przez Stadler Polska pojazdy przybliżają PKP Intercity do zapewnienia kolei bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej. Stale rosnąca liczba pasażerów jest najlepszym dowodem, że polska kolej podążą właściwym torem, a Polacy ufają narodowemu przewoźnikowi. Zakup nowego taboru umożliwi rozszerzenie oferty, dzięki czemu kolej w naszym kraju będzie jeszcze bardziej dostępna –
mówi Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Pojazdy posiadają 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne zespoły trakcyjne są zbliżone do pojazdów FLIRT ED 160, które obecnie kursują w barwach PKP Intercity, co pozwoli na ujednolicenie parku taborowego spółki. Nowe pociągi będą przeznaczone do realizacji międzywojewódzkich przewozów pasażerskich na terenie Polski. Pasażerowie skorzystają w nich z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE czy bezprzewodowego internetu. Wszystkie pojazdy będą przystosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach oraz toaletę PRM. W pociągach znajdzie się także przestrzeń do przewozu rowerów.

Pierwsze dwa składy FLIRT zaczną wozić podróżnych w najbliższych miesiącach. Początkowo będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 400 000 km łącznie). Wszystkie jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu, czyli do sierpnia 2023 roku.

Flotę PKP Intercity wzmocni 14 zmodernizowanych ED74


PKP Intercity unowocześnia również istniejący już tabor. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów ED74, które modernizuje konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. Przedmiotem umowy pomiędzy PKP Intercity a spółkami jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto.

Podczas modernizacji pojazdy przechodzą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną także lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży.

Zgodnie z umową pierwsze dwa pojazdy podlegają eksploatacji obserwowanej składającej się z dwóch etapów. Pierwszy etap obejmuje jazdy bez pasażerów natomiast w drugim etapie przewidziane są jazdy w ruchu pasażerskim. W trakcie eksploatacji obserwowanej wykonawca zapewnia wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności. Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi w terminie do 48 miesięcy od chwili podpisania umowy, czyli do czerwca 2023 roku.

Większy komfort i dostępność


Nowe oraz zmodernizowane pojazdy wpłyną nie tylko na komfort podróżowania, ale również zwiększą dostępność kolei dla podróżnych. Po zakończeniu realizacji zamówień istotnie wzrośnie liczba EZT-ów kursujących po torach w barwach PKP Intercity. Obecnie w flocie narodowego przewoźnika znajduje się 60 składów tego typu, a po zrealizowaniu obu kontraktów ich liczba wzrośnie do 86.

– W najbliższych latach będziemy obserwować niesamowity efekt synergii, jaki zostanie osiągnięty dzięki miliardowym inwestycjom w polską kolej. Zmodernizowane linie kolejowe i dworce oraz nowoczesny tabor pozwolą na szybsze, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze podróże po całej Polsce. Warto wspomnieć, że do 2030 roku cały tabor PKP Intercity będą stanowiły wyłącznie pojazdy nowe oraz zmodernizowane, co zapewni jeszcze lepsze warunki do podróżowania –
zapewnia Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.

Przeprowadzone działania to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

Inwestycje w EZT z myślą o środowisku


Wybór pociągu jako środka lokomocji ma duże znaczenie dla środowiska. Kolej charakteryzuje się bowiem ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. Dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jest jednym z głównych celów nowej, dziesięcioletniej umowy dot. świadczenia usług publicznych [PSC], którą PKP Intercity podpisało z Ministerstwem Infrastruktury na początku 2021 roku. Zrównoważony transport to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu, który jest kompleksową strategią Unii Europejskiej dotyczącą ochrony środowiska oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Inwestycje w elektryczne zespoły trakcyjne przybliża narodowego przewoźnika do osiągnięcia tego celu.

– Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2050 roku sektor transportu dokona 90 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych, a rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji CO2 do 2030 roku. Niektórym może się wydawać, że to dość odległe terminy, ale w PKP Intercity nie czekamy, a już od kilku dobrych lat intensyfikujemy działania na rzecz środowiska. Realizujemy w tym zakresie wiele projektów, a zakup oraz modernizacja taboru należą do jednych z nich. To właśnie z myślą o ochronie środowiska zostały zaprojektowane i zbudowane używane przez nas elektryczne zespoły trakcyjne, których w naszej flocie będzie coraz więcej –
deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Internicty.

– Nasze pociągi zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania –
wyjaśnia Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Wzorowa współpraca z polskimi producentami


PKP Intercity stale inwestuje w nowoczesne pociągi typu EZT, a realizowane właśnie kontrakty to nie pierwsza współpraca PKP Intercity z polskimi producentami. Dla przykładu wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity, a konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł brutto.

– Cieszy nas zaufanie, jakim zostaliśmy obdarzeni przez PKP Intercity. Dla narodowego przewoźnika zrealizowaliśmy już liczne, różnorodne projekty – od modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych do unowocześniania wagonów różnego typu. Realizując ten projekt na pierwszym miejscu postawiliśmy jednocześnie różne grupy pasażerów, które chcą podróżować wygodnie i bezpiecznie. Korzystaliśmy przy tym z naszych bogatych doświadczeń zdobytych podczas budowy nowych składów, dostarczając tym samym pojazdy najwyższej jakości –
zapewnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Rekordowe targi TRAKO


Obydwa pojazdy zostały zaprezentowane podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które odbywają się w Gdańsku w dniach 21-24 września. Poza elektrycznymi zespołami trakcyjnymi uczestnicy targów mogą zapoznać się także z różnymi typami wagonów PKP Intercity. Wśród nich znajdą się dwie nowości: wagon pasażerski 175A-10, pierwszy z puli 81 nowych pojazdów produkowanych w Poznaniu przez FPS H. Cegielski oraz wagon wojskowy dla Sił Zbrojnych RP. Przewoźnik prezentuje również wielofunkcyjny wagon COMBO o podwyższonym standardzie oraz wagon restauracyjny typu 406A-40. Ekspozycję PKP Intercity uzupełnia najnowocześniejsza w Polsce lokomotywa elektryczna EU160 Griffin, jedna z 30, którą dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG. To rekordowa liczba pojazdów wystawianych przez PKP Intercity podczas TRAKO, co jest wynikiem konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki.

Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA