
Laboratorium Akustyczne PLK od lat skutecznie wspiera rozwój infrastruktury kolejowej, dbając o minimalizowanie hałasu, który może negatywnie wpływać na jakość życia mieszkańców w pobliżu linii kolejowych. Wykwalifikowani pracownicy oraz nowoczesna aparatura pomiarowa pozwalają na szybkie reagowanie i wskazanie najlepszych rozwiązań w przypadku nadmiernego oddziaływania akustycznego linii kolejowej.
W 2024 r. wykonano pomiary hałasu w 74 miejscach na różnych odcinkach linii kolejowych. Zrealizowano m.in. pomiary na potrzeby wykonania trzech analiz porealizacyjnych dla kluczowych stacji i tras, takich jak Łódź Kaliska, a także dla odcinków linii nr 1 Częstochowa – Zawiercie i E30 Kędzierzyn-Koźle – Opole Groszowice. Dzięki tym działaniom możliwa była dokładna weryfikacja stanu klimatu akustycznego oraz wprowadzenie działań minimalizujących, adekwatnych do skali przekroczeń wartości dopuszczalnych norm hałasu w środowisku.
Wsparcie analiz akustycznych
W ostatnich dwóch latach Laboratorium Akustyczne opracowało biblioteki danych wejściowych charakteryzujących tabor kolejowy eksploatowany na sieci linii kolejowych w Polsce i przekazało je do zastosowań profesjonalnych – zostaną zaimplementowane w komercyjnych programach akustycznych, pozwalających na obliczanie i prognozowanie poziomu i propagacji hałasu, zgodnie z obowiązującą metodyką CNOSSOS-EU. Pozwoli to na rzetelne opracowywanie różnego rodzaju dokumentacji środowiskowych w zestandaryzowanych warunkach obliczeniowych.
Strategiczne mapy akustyczne
Laboratorium Akustyczne przygotowuje się do opracowania Strategicznych Map Hałasu dla linii kolejowych, na których ruch kolejowy wynosi powyżej 30 tys. pociągów rocznie. Zdefiniowano odcinki o łącznej długości 3239 km, znajdujące się na terenie 15 województw (wg stanu na 2024 r.). Kolejny etap tworzenia strategicznych map hałasu odbędzie się w 2027 r.