REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

PLK wykorzysta stary most z Pisza

100-letni most kolejowy w Piszu przypomni o historii kolei na Mazurach, a nowy most zapewni sprawne podróże i przewozy ładunków. PLK przekaże fragment konstrukcji mostu kolejowego nad rzeką Pisą miastu. Od grudnia pociągi kursują po nowym mieście.

 
Zdjęcie: L. Brylowski
Zdjęcie: L. Brylowski
Zdjęcie: L. Brylowski
Zdjęcie: L. Brylowski
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują możliwości eksponowania elementów związanych z historią kolei. Obiekty, które nie mogą bezpośrednio służyć przewozom stają się atrakcją i źródłem informacji o regionie.

Dwa przęsła ponad stuletniego mostu kolejowego na rzece Pisie będą eksponatem Pisza. Miasto planuje wyeksponować fragment starej konstrukcji w sąsiedztwie rzeki i parku. Obiekt przypomni o historii kolei na Mazurach. Żelazna kratownica mostu o długości 50 metrów pamięta okres I wojny światowej. Dzięki niej tysiące osób odbyło podróże koleją przez Pisz i przewieziono miliony ton towarów z Olsztyna do Ełku.

Most w przyszłość


Przeprawa kolejowa na rzece Pisie zmieniła się dzięki modernizacji linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk. Znów na lata nie tylko zapewniono sprawne podróże i utrzymano warunki transportu towarów, ale zwiększyły się ich możliwości. Wymianę konstrukcji przeprowadziły specjalne dźwigi. W miejscu żelaznej konstrukcji jest nowy obiekt. Teraz most jest dostosowywany do jazdy pociągów ze zwiększoną prędkością z 30 do 80 km/h.

Po nowym moście nad Pisą pociągi jeżdżą od grudnia 2019 r. Zakończyły się zasadnicze prace na odcinku Pisz – Ełk. Docelowo podróż na trasie Olsztyn – Szczytno – Ełk potrwa nieco ponad 2 h. Skorzystają mieszkańcy regionu warmińsko-mazurskiego, którzy szybciej dojadą do pracy i szkoły i osoby odwiedzające Polskę Wschodnią.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk – Szczytno” realizowany jest z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość robót to ponad 300 mln zł. Dofinansowanie UE wynosi 85%.

Mosty wykorzystywane na nowo


Demontowane na modernizowanych liniach konstrukcje mostów to największe elementy, które znajdują „drugie życie” na kolei. Obiekty, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, służą na mniej uczęszczanych liniach. Od 2010 r. na liniach kolejowych zamontowano 21 „odzyskanych” konstrukcji. Wykorzystano ponownie obiekty z Centralnej Magistrali Kolejowej. Teraz konstrukcje są mostami nad rzeką Golanką i Uherką na linii Chełm – Włodawa w województwie lubelskim. Trafiły też na Opolszczyznę nad rzekę Chrząstowiczańkę na linii Opole – Jełowa i na południe Polski nad potok Radoń na trasie Goleszów – Wisła Głębce.

Tekst: Martyn Janduła, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcia: L. Brylowski

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.