W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na łączną kwotę 11,8 mld zł oraz zawarły umowy na 14,6 mld zł.
Inwestycja na linii Warszawa Wawer – Otwock
4 października 2024 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawcy prac na linii kolejowej między Warszawą Wawer a Otwockiem. W ramach jednej z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
W ramach projektu wykonawca zlikwiduje cztery przejazdy kolejowe, a zamiast nich powstaną wygodne tunele – w Radości na ul. Panny Wodnej, Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie na ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa na ul. Werbeny – Brucknera.
Wybrany wykonawca przebuduje osiem przystanków, w tym w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze i Józefowie oraz stację w Falenicy. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. W ramach inwestycji powstanie 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześć z nich w lokalizacjach wyznaczonych wspólnie z lokalnymi samorządami oraz przebudowę istniejącego przejścia na stacji w Falenicy. Kolejarze przebudują mosty na rzece Świder i wybudują nowe mosty. Dla komfortu mieszkańców wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Umowy z wykonawcami PLK podpisze w 2025 r., a cała inwestycja ma potrwać do 2028 r. Jej szacowana wartość to 1,8 mld zł.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II b” (Warszawa Wawer – Otwock) ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.