Przetarg na 42 piętrowe pociągi
PKP Intercity w lipcu otworzyło oferty w postępowaniu dotyczącym zakupu 42 dwupoziomowych składów wraz z 30-letnim okresem utrzymania i opcją dodatkowego zamówienia 30 kolejnych pojazdów. Oferty złożyli dwaj producenci – Alstom Polska z zakładem w Chorzowie oraz Stadler Polska z fabryką w Siedlcach.
Ostatecznie wybrano propozycję Alstomu, który zaproponował cenę 4,1 mld zł za dostawę pociągów i 2,8 mld zł za ich utrzymanie. Konkurencyjna oferta Stadlera opiewała na 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld zł za utrzymanie. Łącznie wybrana propozycja okazała się tańsza o niemal 400 mln zł. Pod uwagę wzięto również inne kryteria, w tym efektywność energetyczną i terminy dostaw.
Historia wcześniejszych postępowań
To nie pierwsza próba zakupu piętrowych składów przez PKP Intercity. W latach 2021 i 2023 ogłaszano przetargi na 38 zestawów push&pull. Oba postępowania unieważniono – w ostatnim z nich jedyna złożona oferta przekroczyła budżet o ponad 2 mld zł, osiągając wartość 6,5 mld zł.
Produkcja w Polsce
Nowe piętrowe zespoły trakcyjne będą kolejnym projektem taborowym realizowanym w Polsce. Dotychczas PKP Intercity zamawiało i modernizowało lokomotywy, wagony oraz hybrydowe składy w zakładach w Bydgoszczy, Mińsku Mazowieckim, Nowym Sączu, Poznaniu, Opocznie i Opolu.
Alstom Polska planuje produkcję nowych pojazdów w swojej fabryce w Chorzowie, gdzie zatrudnia około 2,5 tys. pracowników. Zakład należy do największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie w strukturach firmy. Specjalizuje się w produkcji aluminiowych i stalowych pudeł pociągów pasażerskich oraz realizuje zamówienia dla klientów międzynarodowych – m.in. dla Kolei Metropolitarnej w Dublinie, Kolei Rumuńskich oraz przewoźnika z Badenii-Wirtembergii.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
