Obwodnica Chełmca połączy istniejące już obwodnice Nowego Sącza, poprawiając tym samym płynność ruchu w mieście. Zgodnie z umową, obwodnica ma powstać w ciągu 12 miesięcy od dnia jej podpisania, jednak do tego czasu nie będzie wliczony okres zimowy.
Zakres budowy
Wykonawca wyłoniony w przetargu wybuduje ok. 1,5 km odcinek drogi jednojezdniowej, dwupasowej, klasy technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (dwa mosty i dwa wiadukty), przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne oraz zbudowana zostanie niezbędna infrastruktura techniczna.
Przebudowany zostanie wlot ronda na połączeniu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 28 (ul. Limanowskiej) i drogi powiatowej nr 1583K, a także rondo na połączeniu obwodnicy Chełmca z drogą powiatową nr 1551K w ciągu ul. Marcinkowickiej. Zaprojektowana jest również rozbudowa dróg gminnych oraz ulic: Batalionów Chłopskich, Leśna i Węgrzynek. W ramach inwestycji powstaną też chodniki i urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, osadniki i separatory).
Będzie bezpieczniej i wygodniej
Nowa obwodnica ma poprawić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz przejąć ruch tranzytowy z dotychczasowego przebiegu DK28. Poprawiona zostanie przepustowość drogi oraz dzięki połączeniu wybudowanych odcinków Obwodnicy Północnej oraz nowej drogi powiatowej w kierunku Starego Sącza, uzupełniona zostanie obwodnica Nowego Sącza.
Obwodnica, poprowadzona po nowym śladzie w północnej części Chełmca, ominie jego centrum i umożliwi połączenie sieci dróg krajowych nr 28 i 75 w północno-zachodniej części Nowego Sącza. Przyczyni się to do poprawy istniejących warunków komunikacyjnych na terenie gminy Chełmiec oraz na odcinku prowadzącym do trzeciego co do wielkości miasta województwa małopolskiego. Inwestycja znajduje się na liście zadań ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Niezbędne decyzje już są
Decyzja środowiskowa dla tego zadania wydana została w październiku 2018 r. Od września 2019 r. trwało opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z projektem budowlanym. W listopadzie 2020 r. odbyło się posiedzenie Komisji Ocen Przedsięwzięć Inwestycyjnych, a 1 grudnia 2020 r. został złożony wniosek do Wojewody Małopolskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ta została wydana 28 lipca 2021 r.
Źródło: tekst GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow.pl