Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 km i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.
Wybranie najlepszej oferty
Przetarg na wyłonienie wykonawcy prac przedprojektowych linii M4 został ogłoszony w marcu 2024 r. Krajowa Izba Odwoławcza 14 sierpnia 2024 r. oddaliła odwołanie spółki ILF Consulting Engineers Polska od wyboru najkorzystniejszej oferty. Tym samym KIO potwierdziła poprawność przeprowadzenia procedury wyboru najkorzystniejszej oferty, złożonej przez spółkę Metroprojekt.
W ramach prac przedprojektowych przygotowana zostanie następująca dokumentacja: Projekt Koncepcyjny – Raport wstępny; Ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; Dokumentacja Hydrogeologiczna i Geologiczno-Inżynierska; Projekt Koncepcyjny – Raport końcowy.
Efektem końcowym opracowania będą wskazania i odpowiedzi na kluczowe dla planowania tej inwestycji kwestie m.in. dalsze decyzje związane z ewentualnym etapowaniem i kolejnością realizacji.
Metro przyszłości
Jednym z najistotniejszych elementów do rozstrzygnięcia będzie odpowiedź na pytanie – czy metro ma kursować w trybie autonomicznym, czy z udziałem maszynistów? Ta kwestia rzutuje na późniejszą eksploatację, budowę STP i centralnej dyspozytorni oraz połączenia z innymi liniami.
Prace przedprojektowe to także szczegółowa analiza trasy linii M4, która obejmie lokalizację obiektów – usytuowanie ich w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód. W efekcie przygotowany zostanie dokładny przebieg tunelu metra, a także lokalizacje korpusów stacji.
W opracowaniu istotny nacisk zostanie położony na rozwiązania proekologiczne – m.in. związane z zaopatrywaniem w energię i ciepło czy wykorzystanie wód opadowych.
Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.
Co dalej?
Przedmiot zamówienia nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju/wykończenia hal peronowych i hal odpraw, szczegółowej formy i kształtu pawilonów wyjściowych stacji metra oraz zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych linii metra. Elementy wystroju będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez m.st. Warszawa.