REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Podróżni korzystają z nowych peronów na stacji Olsztyn Główny

Od 9 czerwca podróżni na Olsztynie Głównym wsiadają do pociągów z nowych peronów 1 i 2. Stacja posiada komplet czterech peronów i nowych torów. Nowością będzie dodatkowa krawędź peronowa na wydłużeniu peronu 1, skąd będą odjeżdżać pociągi w kierunku Szczytna. Wartość inwestycji PLK to 423 zł mln zł.

Zdjęcie: Damian Strzemkowski, www.plk-sa.pl

Z nowych peronów odjeżdżać będą pociągi regionalne w kierunku m.in. Działdowa, Iławy czy Korsz. Nowością dla podróżnych będzie zupełnie nowa krawędź peronowa o długości 150 metrów, która powstała na przedłużeniu peronu nr 1. Z tej części stacji podróżni będą mieli zapewnione połączenia w kierunku Szczytna.

27 maja PLK udostępniły w przejściu podziemnym tymczasową drogę dojścia. Skróciło ono czas przejścia od strony miasta – od. ul. Partyzantów i tymczasowego dworca – do pociągów. Od 9 czerwca obiekt zapewnia wygodny dostęp również do peronu 2. Wykonawca kontynuuje roboty i montuje ostatnie elementy schodów ruchomych i wind. Urządzenia po odbiorach technicznych zostaną udostępnione podróżnym wraz z nową częścią podziemnego przejścia – w kierunku Zatorza do ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK planujemy, że przejście podziemne zostanie udostępnione po zakończeniu wszystkich procedur – w okresie wakacyjnym na przełomie lipca i sierpnia. Obiekt pod stacją będzie miał łącznie 140 metrów długości, czyli o 100 metrów więcej od poprzedniego.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Olsztynie obejmowała wymianę 28 km torów i 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Modernizację przeszła nie tylko część pasażerska, ale również towarowa część stacji. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów do 750 metrów. Zwiększyła się także liczba zelektryfikowanych torów do obsługi pociągów towarowych, które zamiast lokomotyw spalinowych będą mogły być prowadzone lokomotywami elektrycznymi.

W ramach inwestycji w Olsztynie powstała nowa nastawnia z nowoczesnymi komputerowymi urządzeniami. Dyżurni ruchu będą z niej nadzorować przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych na stacji. Obiekt jest w trakcie odbiorów. Po zakończeniu procedur sterowanie ruchem będzie przeniesione do nowego budynku z obecnej niebieskiej nastawni OLA (widocznej z wiaduktu przy ul. Limanowskiego), w której zarządzano ruchem na stacji Olsztyn Główny od 1986 roku. W nowym obiekcie, poza dyżurnymi ruchu, stacjonować będą również służby techniczne PLK, które będą mogły szybko reagować na usterki na stacji.

Inwestycja o wartości ok. 423 mln zł realizowana jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie prac wyniosło 126,8 mln zł.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA