Kolejna podwyżka opłat na A2
Autostrada Wielkopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin, od 11 września br. po raz drugi w 2025 r. podniesie stawki opłat. Zmiana obejmie odcinki: Nowy Tomyśl – Poznań, Poznań – Września oraz Września – Konin.
Umowa koncesyjna ogranicza możliwości GDDKiA
Prawo do podwyższania opłat za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej podpisanej w 1997 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma realnych narzędzi, aby zablokować zmianę stawek, jeśli jest ona zgodna z postanowieniami kontraktu. Mimo to instytucja nie aprobuje częstych i znaczących podwyżek, co wyraźnie zaznaczono w piśmie skierowanym do koncesjonariusza.
Ryzyko przeniesienia ruchu na drogi lokalne
GDDKiA zwraca uwagę na możliwe konsekwencje wzrostu opłat, w tym przeniesienie części ruchu – szczególnie pojazdów ciężkich – na drogi alternatywne. Może to zwiększyć obciążenie dróg lokalnych, obniżyć bezpieczeństwo uczestników ruchu oraz pogorszyć komfort życia mieszkańców miejscowości położonych przy trasach omijających autostradę.
Brak opłat na autostradach zarządzanych przez GDDKiA
Na autostradach pozostających w zarządzie GDDKiA przejazd pojazdami lekkimi (o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony) jest bezpłatny.
Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce
Aktualnie sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce liczy 5221,7 km, w tym 1884,6 km autostrad i 3337,1 km dróg ekspresowych. W zarządzie koncesjonariuszy znajdują się:
- ok. 152 km autostrady A1 Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe) – Gdańsk Transport Company,
- ok. 255 km autostrady A2 Konin – Świecko (w tym 238 km odcinka płatnego) – Autostrada Wielkopolska,
- ok. 61 km autostrady A4 Kraków (Balice) – Katowice (Murckowska) – Stalexport Autostrada Małopolska.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
