Nad budową bemowskiego odcinka II linii metra na Karolin czuwa zespół ekspertów z Państwowego Muzeum Archeologicznego. Jeszcze przed rozpoczęciem właściwych prac prowadzili na tym terenie tzw. badania powierzchniowe, w czasie których znaleźli między innymi fragmenty ceramiki – datowane na okres późnego średniowiecza. Wykonano również kwerendę w materiałach archiwalnych dotyczących tej części Warszawy.
Piwniczka i komin
Po rozpoczęciu prac ziemnych archeolodzy mogli już zajrzeć pod ziemię – w miejscu, gdzie powstaje Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. W jej zachodnim fragmencie odkryli zabudowę – najprawdopodobniej piwniczkę. Znajduje się ona w miejscu, gdzie na mapie z 1931 roku zaznaczone są dwa budynki Folwarku Karolin, ale prawdopodobnie była to zupełnie odrębna konstrukcja ceglana.
Składały się na nią pomieszczenia o kolebkowym sklepieniu, oddzielone murowanymi ścianami z łukowatym przejściem. Do jednej ze ścian przylega tzw. komin. Na jego wewnętrznej ścianie archeolodzy znaleźli pozostałości po metalowych stopniach, które najprawdopodobniej służyły do wchodzenia i wychodzenia. Ściany tzw. komina były okopcone.
Skarby z prehistorii
Wraz z postępem budowy archeolodzy spodziewają się, że na terenie przyszłej stacji techniczno-postojowej mogą jeszcze kryć się przedmioty z dawnych lat. Tam, gdzie na początku XX wieku były folwarki, mogą to być m.in. narzędzia rolnicze, ozdoby czy naczynia. A na dawnych dobrach wsi Mory na przykład ceramika późnośredniowieczna.
A co może kryć się pod ziemią na terenie budowanych stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin? Doświadczenie z budowy poprzednich odcinków warszawskiego metra mówi, że jest spora szansa na znaleziska prehistoryczne – np. szczątki mamuta czy słonia leśnego.
Status prac
Obecnie na trasie II linii metra trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Choć ogromne tarcze wiertnicze TBM rozpoczną pracę dopiero w 2024 roku, już teraz wykonawca wzmacnia grunt w kluczowych miejscach inwestycji.
Rozpoczęty w 2018 roku kontrakt na budowę II linii metra prowadzony jest w trybie „Projektuj i buduj”. Na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Zgodnie z podpisanym we wrześniu aneksem z wykonawcą prac, zakończą się one w październiku 2025 roku.