REKLAMA
Kolej Tunele Wiadomości
3 Minuty czytania

PORR realizuje kluczowe inwestycje kolejowe w Polsce i Europie

PORR umacnia swoją pozycję w sektorze infrastruktury kolejowej, realizując kontrakty o wartości setek milionów euro, w tym budowę tunelu dużych prędkości w Łodzi. Spółka wdraża innowacyjną technologię Slab Track Austria, rozwijając działalność na rynkach Polski, Austrii, Niemiec, Czech i Rumunii.

Prace instalacyjne systemu Slab Track Austria, PORR,
Technologia Slab Track Austria, fot. bauhaus filmwerkstatt, www.porr.pl

Inwestycje kolejowe PORR – od Polski po Europę

PORR z powodzeniem rozwija działalność w segmencie budownictwa kolejowego, zdobywając nowe kontrakty o łącznej wartości miliardów euro. Jednym z najważniejszych projektów jest budowa tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi, realizowana w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wartość inwestycji wynosi 400 mln EUR.

W Polsce sektor kolejowy dynamicznie się rozwija, czego dowodem są zaplanowane inwestycje o wartości 3,6 mld EUR. Zgodnie z prognozami Euroconstruct, do 2027 r. wartość rynku budownictwa kolejowego w Polsce wzrośnie o ponad 35%.

PORR od lat rozwija i eksportuje technologię Slab Track Austria, którą wdraża z sukcesem na rynkach europejskich. – Już teraz wykorzystujemy nasz opatentowany system w wielu krajach, a europejska sieć kolejowa będzie w nadchodzących latach intensywnie rozbudowywana – podkreśla Karl-Heinz Strauss, Prezes Zarządu Grupy PORR.

Kluczowe projekty w Austrii i Niemczech

W Austrii PORR realizuje szereg dużych kontraktów kolejowych. W ramach konsorcjum instaluje system Slab Track Austria na 33 km tunelu Koralm i 27,3 km tunelu bazowego Semmering, odpowiadając również za pełne wyposażenie infrastruktury. Największym przedsięwzięciem pozostaje jednak budowa 25,2-kilometrowego odcinka tunelu pod przełęczą Brenner – największej budowy infrastrukturalnej w Austrii, o wartości bliskiej miliarda euro.

W Niemczech najważniejszym projektem kolejowym jest Stuttgart 21 – podziemna sieć tuneli, która połączy nowy dworzec przelotowy z trasami dalekobieżnymi i regionalnymi. PORR zainstalował tam technologię Slab Track Austria na 34,5 km torów, odpowiadając za planowanie, dostawy i realizację systemu.

Spółka wzmacnia również swoją obecność na rynku niemieckim poprzez przejęcie 75% udziałów w firmie Knape Bahnbau GmbH. Dzięki temu zwiększa potencjał realizacyjny w południowych Niemczech.

Intensywny rozwój w Polsce, Rumunii i Czechach

W Rumunii PORR realizuje kontrakt kolejowy o wartości 428 mln EUR, obejmujący modernizację linii Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș. Projekt zakłada przebudowę 32,6 km linii na dwutorową, budowę 18 mostów, 54 przepustów oraz modernizację sześciu stacji kolejowych. Powstanie także nowy tunel Poarta I o długości 1279 m.

Równolegle spółka modernizuje w Bukareszcie torowisko linii tramwajowej nr 40, w ramach inwestycji miejskiej o wartości 150 mln EUR.

W Czechach wartość portfela zamówień PORR na 2026 r. przekroczyła już 100 mln EUR. Firma sukcesywnie zwiększa udział w rynku infrastruktury kolejowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Silna pozycja PORR na rynku kolejowym w Polsce

W Polsce PORR realizuje wiele istotnych projektów kolejowych, współpracując z PKP PLK przy modernizacji i rozbudowie infrastruktury. Wśród prowadzonych kontraktów znajdują się prace na liniach LK354 Poznań–Piła oraz LK356 Wągrowiec–Gołańcz.

Szczególne znaczenie ma wdrażanie technologii Slab Track Austria – po raz pierwszy w Polsce zostanie ona zastosowana przy budowie tuneli kolejowych w Łodzi. – To jedno z kluczowych rozwiązań, które przyczyniły się do naszego sukcesu na rynku polskim – zaznacza Strauss.

Technologia Slab Track Austria

Ultranowoczesny, modułowy system Slab Track doskonale sprawdza się w zastosowaniach związanych z transportem dużych prędkości. W odróżnieniu od tradycyjnego torowiska podsypkowego, gdzie szyny mocuje się do podkładów leżących na warstwie tłucznia (podsypki), torowisko bezpodsypkowe Slab Track Austria jako podstawę dla szyn wykorzystuje betonową płytę (slab). Wśród zalet technologii można wymienić bardzo wysoką trwałość, stabilność i precyzję torów, a także redukcję wibracji i hałasu generowanych przez jadące pociągi.

Jak podkreśla Prezes Zarządu Grupy PORR Karl-Heinz Strauss: – Nasze oczekiwania wobec mobilności stają się coraz większym wyzwaniem. Chcemy być coraz szybsi, łączyć coraz więcej tras, a jednocześnie podróżować w sposób zrównoważony. Slab Track Austria to innowacyjny austriacki wynalazek, który odpowiada na wymagania nowoczesnego budownictwa infrastruktury transportowej.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.