Polskie morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski w gospodarce niskoemisyjnej, przyczynić się do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz pomóc w procesie dekarbonizacji. Morskie farmy wiatrowe mają być głównym motorem napędowym rozwoju zielonej energii w Polsce w ciągu najbliższych dwóch dekad.
Port Gdynia jest portem najbliżej położonym (od strony wschodniej) względem obszarów morskich w polskiej strefie przybrzeżnej, przeznaczonych do lokalizacji morskich farm wiatrowych. Lokalizacja zaplecza logistycznego dla elementów budowy morskich farm wiatrowych w Gdyni spełnia niezbędne wymagania dla tego typu obiektów – DOWNVInD (Distant Offshore Windfarms with No Visual Impact in Deepwater). Port Gdynia spełnia wszystkie warunki nawigacyjne do obsługi statków instalacyjnych typu „jack-up” oraz „dynamic positioning”.
Ponadto Port Gdynia prowadzi badania mające na celu rozwój sektora offshore, w szczególności w zakresie możliwości utworzenia zaplecza do obsługi elementów do budowy morskich farm wiatrowych na terenach gminy Kosakowo, Rumia oraz miasta i gminy Gdynia (w 2019 r. podpisano list intencyjny o współpracy).
Port Gdynia to uniwersalny, nowoczesny port specjalizujący się w obsłudze ładunków drobnicowych, przewożonych w kontenerach oraz w systemie ro-ro, w oparciu o dobrze rozwiniętą sieć połączeń multimodalnych obejmujących zaplecze lądowe, regularne linie żeglugi bliskiego zasięgu oraz połączenia promowe (terminal promowy). Port Gdynia jest ważnym ogniwem w korytarzu VI Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie.
Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan